Žene na vlasti i bugarski mediji
U okviru istraživanja Mediacentra, u tekstu “Žene u politici u bugarskim novinama: postfeminizam u posttotalitarnom društvu” Madeline Danova analizira na koji način se u bugarskim novinama javlja postfeminističko predstavljanje žena u politici, te kako se ono u politikama predstavljanja može promatrati kao suprotnost pojavi neonacionalističkog diskursa. Ovo je jedan od naučno-istraživačkih radova iz zbornika „Stereotipizacija: Predstavljanje žena u štampanim medijima u jugoistočnoj Evropi“ (Mediacentar Sarajevo, 2007.) koje sedmično objavljujemo na Media.ba.
Tekst “Žene u politici u bugarskim novinama: postfeminizam u posttotalitarnom društvu” Madeline Danova je pripremila za potrebe istraživačkog projekta Rodni stereotipi u medijima: reprezentacija žena u štampanim medijima u Jugoistočnoj Europi, Mediacentra Sarajevo.
Kao rezultat regionalnog istraživanja reprezentacionih praksi, medijskog portretiranja žena i roda u medijima, Mediacentar Sarajevo je objavio zbornik naučno-istraživačkih radova „Stereotipizacija: Predstavljanje žena u štampanim medijima u Jugoistočnoj Evropi“ (ur. Nirman Moranjak Bamburać, Tarik Jusić, Adla Isanović). Zbornik u kojem je objavljen i tekst Madeline Danove (Bugarska), sadrži i istraživačke radove autora i autorica iz Albanije, Bosne i Hercegovine, Hrvatske, Makedonije i Srbije.
Madeline Danova u svom radu analizira na koji način su politička dešavanja na početku ovog stoljeća dovela do jačanja rodnih stereotipa u bugarskom društvu (naročito u odnosu na žene u politici) te na koji način ih mediji odražavaju i podražavaju. U uvodu u tekst Danova navodi:
“U radu se istražuju načini na koje se u bugarskim novinama u toku prve decenije 21. vijeka pojavilo postfeminističko medijsko predstavljanje žena u politici kao privatnih potrošača umjesto javnih ličnosti sa misijom. U radu se, međutim, tvrdi da ovo nije reakcija na drugi talas akademskog feminizma - koji nikada nije zaživio u posttotalitarnom bugarskom društvu - već da je to dominantan postmoderni globalizacijski diskurs. Štaviše, ovo se u politikama predstavljanja može posmatrati kao suprotnost pojavi neonacionalističkog diskursa desnog nacionalizma. Upravo u ovom smislu u tekstu se tvrdi da se postfeminizam u posttotalitarnim društvima može posmatrati kao redefiniran zbog njegova istovremenog prihvatanja dviju suprotstavljenih tendencija. S jedne strane, on se može tumačiti kao pomjeranje feminizma radi suočavanja sa neposrednim realnostima duboko ukorijenjenog patrijarhalnog vrijednosnog sistema društva, a, s druge strane, kao diskurs koji pretežno podržava desno poduzetništvo kapitalizma u razvoju, a njega opet snažno podržavaju korporativni mediji, za društvo sa strožije definiranim rodnim granicama.
Analizirani je material uzet iz dvaju bugarskih listova, iz Atake, lista koji izdaje nedavno osnovana nacionalistička stranka u Bugarskoj, i iz Truda, lista sa najvećim brojem čitalaca u zemlji. Učinjen je napor da se dodatno osvijetli sukob između dvaju ideoloških diskursa - diskursa nacionalizma i globalizacije - koji se, kako se čini, nalaze u pozadini medijske politike ovih listova. Ovo pokazuje kako rod može poslužiti kao linija razdvajanja između "homogene praznine nacije" i "globalnog sela" postmodernizma. Utekstu se također traga za mogućim objašnjenjem nesigurnog širenja demokratije uistočnoj Evropi i pokušavaju se osvijetliti preživjele funkcije identiteta na Balkanu.“
Cijeli tekst možete preuzeti u PDF formatu ovdje:Madeline DANOVA, “Žene u politici u bugarskim novinama: postfeminizam u posttotalitarnom društvu“Objavljeno u: Nirman Moranjak BAMBURAĆ, Tarik JUSIĆ, Adla ISANOVIĆ (ur.). STEREOTIPIZACIJA: PREDSTAVLJANJE ŽENA U ŠTAMPANIM MEDIJIMA U JUGOISTOČNOJ EVROPI. Mediacentar Sarajevo, 2007. Str 115-136.
Također, objavljena je i dostupna i engleska verzija teksta:
Madeline DANOVA, “Women in Politics in Bulgarian Newspapers: Post-Feminism in a Post-totalitarian Society„ In: Nirman Moranjak BAMBURAĆ, Tarik JUSIĆ, Adla ISANOVIĆ (eds.). STEREOTYPING: REPRESENTATION OF WOMEN IN PRINT MEDIA IN SOUTH EAST EUROPE. Mediacentar Sarajevo, 2006. pp 111-132.
O autorici:
Dr. Madeleine DANOVA predaje na Odsjeku za anglistiku i američke studije na Univerzitetu “St. Kliment Ohridski”, Sofija, Bugarska. Direktorica je M.A. programa Literature and Border Studies i ko-direktorica M.A. programa American and Transatlantic Studies na Center for Intercultural Communication and Mediation. Članica je savjetodavnog odbora Centra za rodne studije Univerziteta u Sofiji još od njegovog osnivanja. Između ostalih publikacija objavila je i zbornik tekstova o britanskim i američkim masovnim medijima (2000), tekstove o nacionalnim, etničkim i rodnim identitetima u post-totalitarnim društvima, kao i o globalizaciji, informatičkom društvu i književnosti. Radila je i na BBC-ju English programme u bugarskoj sekciji svjetske službe BBC-ja i predavala i na drugim univerzitetima uključujući i SUNY, Albany, SAD.
O projektu:Projekat “Rodni stereotipi u medijima: reprezentacija žena u štampanim medijima u Jugoistočnoj Europi” predstavlja zajednički poduhvat Mreže za profesionalizaciju medija u jugoistočnoj Europi (SEENPM) i Balkanske mreže za ljudska prava (BHRN), koji su finansirali SEENPM, Fond otvoreno društvo BiH (FODBIH) i Ministarstvo inostranih poslova Danske – Program za susjede (NAB)
Partneri na projektu su Albanski Institut za medije (Tirana, Albanija), Centar za razvoj medija (Sofija, Bugarska), Makedonski Institut za medije (Skopje, Makedonija), Mediacentar Beograd; (Beograd, Srbija), B.a.b.e - Budi aktivna, Budi emancipirana. Grupa za ženska ljudska prava (Zagreb, Hrvatska).