Fbtrex: Za raznovrsniji sadržaj na Facebook zidu
Fbtrex: Za raznovrsniji sadržaj na Facebook zidu
Fbtrex dodatak trenutno koriste akademici i nezavisni istraživači kako bi razumjeli na koji način Facebook filtrira informacije.
Baš poput fenomena 'lažnih vijesti', problem jednoobraznosti sadržaja kojeg Facebook algoritam postavlja na naše profile, dobio je na svojoj važnosti sa pojavom novog američkog predsjednika i njegovog tweetanja o 'fake news i filter bubble'.
Daleko od toga da je 'filter bubble' pojava na našim Facebook računima i sadržaj uslovljen algoritmima nastao sa Trumpovom inaguracijom, ili da su informacije koje čitamo odjednom postale lažne. Oba problema postojala su i ranije. Ali njihova rješenja, izgleda, tek se naziru.
Fenomen lažnih vijesti ponovo je donio na površinu razgovor o autentičnosti informacija, verifikaciji, kao i tome šta korisnik može uraditi da provjeri da li je ono što čita istinito ili ne.
No šta uraditi sa Facebook algoritmom koji nam na osnovu ostalih online aktivnosti koje imamo nudi prijedloge za razne stranice, postavlja reklame za stvari koje možda želimo kupiti i koji stavlja u fokus one Facebook prijatelje i vijesti koje sam algoritam prepozna kao najznačajnije?
Rješenje za bijeg od personalizovanog algoritma teško da postoji. Barem u onom domenu u kojem bi novinari i svakodnevni korisnici mogli da se izbore za transparentnost informacija koje primaju preko Facebook profila. No, s druge strane, softverski inžinjeri pokušavaju da pronađu riješenje da koegzistiraju sa algoritmima. Jedno od njih je i Facebook Tracking Exposed dodatak Chrome pregledniku.
Facebook Tracking Exposed, ili Fbtrex, predstavlja dvije stvari: prvo, on je add-on koji prikuplja priče koje su vidljive na Facebook zidu korisnika. Drugo, Facebook Tracking Exposed predstavlja websajt koji skuplja na jedno mjesto podatke onih korisnika koji imaju instaliran taj dodatak. On je dostupan za instaliranje i korištenje svakom Facebook korisniku koji mu pristupa preko web browsera.
„Namjera sa ovim dodatkom bila je da omogućimo korisnicima da razumiju kako Facebook-ov algoritam posreduje između sadržaja koji korisnik želi i onog koji ustvari vidi“, pojašnjava Claudio Agosti, programer i direktor u Fbtrex.
Kako Claudio navodi, njihov dodatak je još uvijek u početnoj fazi korištenja i do sada nisu imali značajnih povratnih informacija od strane korisnika.
„Trenutno, podatke koje prikuplja ovaj dodatak koriste akademici i nezavisni istraživači kako bi razumjeli na koji način se informacije filtriraju od strane Facebooka“, ističe Claudio.
Na pitanje da li korisnici mogu imati neke kontrole nad stvaranjem 'filter bubble', Claudio vrlo izričito tvrdi da namjera njihovog dodatka nije da 'slomi' algoritam.
„Trenutno, ne možete promijeniti algoritam. Ako Facebook odluči da od hiljadu vaših prijatelja vi vidite samo 200 prijatelja koje algoritam smatra značajnijim, nema šanse da vi promijenite algoritam na način da bude sveobuhvatniji“.
Prateći široko popularnu meme strukturu prema kojoj postoje 'samo dvije vrste ljudi', mogli bismo reći da kada je riječ o filter bubble, postoje dvije vrste ljudi: one koje nije uopšte briga i one koji pokušavaju da izbjegnu stvaranje takvog sadržaja na svojim društvenim profilima. Facebook Tracking Exposed ustvari može biti od pomoći za obje grupe.
Prva grupa ljudi, kako ističe Claudio, bi uz pomoć ovog dodatka trebala da shvati zašto je važno biti svjestan filtera koji se pojavljuju na toj društvenoj mreži.
„Jedan od naših ključnih ciljeva jeste da pomognemo korisnicima da razumiju ovaj problem. Fbtrex vam neće pomoći da pobjegnete od filtera, to bi bilo lažno obećanje sa naše strane. Filter bubble je psihološki koliko je i algoritmički efekat. Samo aktivnim naporom od strane korisnika, filter može biti razbijen“.
Druga grupa korisnika obično pokušava da koristi neke metode kako bi pobjegla od filtera. Na primjer, počet će da prate stvari koje im ustvari ne odgovaraju i koje ne vole, počet će pratiti osobe koje ih ne zanimaju.
„Nema šanse da to funkcioniše. Facebook-ova fabrika može da profilira korisnika na osnovu brojnih aktivnosti (pogledajte ovdje: https://labs.rs/en/the-human-fabric-of-the-facebook-pyramid/ ) i vi ne možete da zavarate algoritam niti da mnogo utičete na njega. Fbtrex može pomoći korisnicima da shvate šta je to što 'hrani' njihov Facebook feed. I na osnovu toga, vi možete promijeniti vaše online navike“.
No, pored Claudiove tvrdnje da taktičko korištenje Facebook „like, follow, friend“ opcija ne pomaže kod dobijanja raznovrsnog sadržaja na feedu, dio korisnika koji su svjesni da ustvari algoritam određuje ono što vide na svojim Facebook računima i dalje pokušava da razbije filter balone.
Jedan od njih je i komunikolog iz Švedske koji ulaže dosta napora kako bi informacije koje mu pristižu putem Facebooka bile što raznovrsnije, te kako bi na neki način izbjegao kreiranje filtera koji mu nude jednoobrazan sadržaj.
Kako ističe, često namjenski uđe na Facebook profile osoba sa čijim političkim stajalištima se ne slaže nikako, no to mu pomaže da vidi različite sadržaje na Faceboku.
„Na neki način ova strategija funkcioniše. Kada je u pitanju lokalni kontekst koji pratim, taktičko korištenje Facebooka mi je omogućilo da imam pristup različitom i višestranom sadržaju. No, s druge strane, gledajući globalno, mislim da djeluje drugačije, jer, recimo svi moji Facebook prijatelji su anti Trump i gdje ću ja ovdje gdje živim upoznati neku pro-Trump osobu i dodati je na svoj Facebook?“
Na koji način personalni algoritmi utiču na selekciju vijesti koje primamo ili kao što sa Fbtrex-a ističu „na koji način Facebook algoritam može da utiče na stvaranje percepcije o stvarnosti“ ekipa angažovana oko ovog dodatka pokušala je da objasni na primjeru nedavno održanih izbora u Francuskoj.
Kako bi dobili podatke na osnovu kojih bi mogli kasnije vršiti analizu, iz Fbtrex-a su kreirali četiri lažna profila koja su pratila 13 mainstram novinskih kanala u Francuskoj. Jedan od zaključaka koje su donijeli jeste da algoritmi mogu proizvesti određeni stupanj cenzure. Ostatak izvještaja, kao i informacije o procesu analize i ostali zaključci dostupni su na Medium postu.
Pored koristi koje svakodnevni korisnici mogu imati od ovog dodatka, on bi, kako ističe Claudio, mogao biti koristan i novinarima koji žele imati što transparentnije podatke na svojim Facebook profilima.
„Većina ljudi želi da bolje razumije način na koji Facebook širi sadržaj. To je neizgovorena istina, ta subtilna zavisnost koju medijska industrija ima prema Facebooku. Ukoliko Facebook promijeni vrijednost u algoritmu, novine, autor ili recimo članci koji govore o određenim stvarima, mogu jednostavno nestati sa timeline-a. Svaka osoba u izdavaštvu je svjesna tog rizika, i mogućnost da imate alat koji kao 'treća strana' može da otkrije te akcije, može da bude izvor za transparentnost,“ pojašnjava Claudio.