5 načina da više linkova vodi na vaš sajt

5 načina da više linkova vodi na vaš sajt

Ulazni linkovi ključni su za rangiranje na pretraživačima. Kako u sve većoj konkurenciji potaći druge da postavljaju linkove na vaš sajt?

 

Medijske kuće pokušavaju da regulišu upotrebu svog sadržaja i da potaknu posjetioce da plaćaju za njihove vijesti. Ali, većina ih istovremeno shvata da je potrebno da im Google i drugi pretraživači dobro rangiraju sajtove da bi im se povećale šanse za sticanje prihoda online.

 

Opcije za dijeljenje sadržaja sa drugim korisnicima [opcije „share“, prim. ur.] na sajtu The Wall Street Journala ilustruju ovaj paradoks. Mada News Corp planira da uvede naplatu svog sadržaja korisnicima mobilnih i ponovo uspostavlja strategiju kojom se daje pristup samo sadržaju koji korisnik plati, tekstovi ove kompanije su okruženi „share“ ikonicama koje podstiču korisnika da podijeli taj sadržaj sa zajednicom na Facebooku, Twitteru, Diggu i mnogim drugim društvenim sajtovima.

 

Zašto? Linkovi koji vode na vaš sajt sa drugih, tzv. ulazni linkovi, ključni su za rangiranje na pretraživačima. Za pretraživače, ulazni linkovi su nalik na glasanje - pokazuju da drugi cijene stranicu dovoljno da stave link koji vodi do nje, time ukazujući na to da ona zavređuje da bude visoko rangirana.

 

Novine i druge medijske kuće su već u dobroj poziciji što se tiče broja ulaznih linkova. Njihov brend i ugled stimulišu druge da se linkuju na njihove stranice. Ali, s obzirom na to da se mnoge medijske kuće natječu za istu publiku i da mnoge online publikacije imaju ugled zahvaljujući svojoj publici, sama činjenica da neko predstavlja ugledan izvor više nije dovoljna.

 

Kako medijske kuće u ovom ambijentu sve veće konkurencije mogu potaći druge da postavljaju više linkova koji vode do njihovih stranica? Evo pet savjeta jednog blogera i nekoga ko svakodnevno postavlja linkove do web sajtova medijskih kuća.

 

1. Postavite „share“ linkove na svoj sajt

Postavite linkove kojima ćete potaći čitaoce da učine vaše linkove dostupne drugima na raznih društvenim mrežama i sajtovima za društvene vijesti. Prošle godine sam napisao tekst u kome se opisuju različiti sajtovi za društvene vijesti. Oni su jednako važni i danas.
Mada možda samo mali procenat vaših čitalaca ima vlastiti blog ili web sajt, većina njih su na Facebooku, Myspaceu ili nekoj drugoj društvenoj mreži. Slično tome, više korisnika je aktivno na sajtovima za društvene vijesti kao što su Digg i Reddit nego što ih ima vlastiti blog ili sajt na webu.

Pristup tom velikom broju ljudi ima potencijal da stvori mnogo više ulaznih linkova nego pristup blogerima ili drugim sajtovima. Međutim, važno je shvatiti da su na mnogima od ovih sajtova, naprimjer Facebooku, mnogi od ulaznih linkova vidljivi samo uskom krugu i tako ostaju nedostupni pretraživačima. Ipak, oni ipak mogu biti dobra investicija u smislu samog broja posjeta.


2. Neka vam linkovi budu stabilni

Naziv za URL kojim se linkuje do pojedinačne priče ili bilo kog napisa je «permalink», pri čemu prefiks 'perma' znači stalan [permanentan, prim. prev.]. Ako se URL-ovi vašeg sajta stalno mijenjaju, ljudi će oklijevati da postave link koji vodi do vašeg sadržaja jer znaju da taj link nakon određenog vremena najvjerovatnije neće biti valjan.

Ako promijenite strukturu svog sajta, treba da preusmjerite sve stare URL-ove do njihove odgovarajuće nove destinacije. Tako webmasteri ne moraju ništa da rade da bi vaši linkovi funkcionisali kako treba.

Međutim, treba imati na umu da ipak postoji neko vremensko ograničenje u kojem se očekuje da linkovi budu valjani. Ako se link ukine nakon nekoliko godina, to vjerovatno neće biti primijećeno i malo ljudi će vam to uzeti za zlo. Ipak, linkovi treba da budu što je moguće trajniji, naročito kada potičete ljude da ih dijele sa drugima.

3. Ono što je javno treba da ostane javno

Mnogi sajtovi s informativnim sadržajem, među kojima je The New York Times, počeli su da prebacuju sadržaj u arhive nakon određenog broja dana. U mnogim slučajevima, za pristup takvim arhivima je potrebna samo registracija. Međutim, na nekim sajtovima jednom svima dostupna priča posle izvesnog vremena odlazi u arhivu kojoj je dopušten samo plaćeni pristup.

U oba slučaja, link koji vodi do priče je beskoristan. Niko ko otvori link ne može pročitati tekst ukoliko nije registrovani korisnik sajta. Samo mali broj ljudi će biti dovoljno motivisan da se registruje i za besplatnu lozinku, a kamoli za plaćenu uslugu.

Kao što je slučaj i sa permalinkovima koji se mijenjaju, i ovo je ključna stvar za mnoge sajtove koji hoće da se linkuju na druge. Možda postoji rok nakon kojeg je u redu naplaćivati sadržaj koji je prvobitno bio svima dostupan, ali je logičnije da to bude nakon nekoliko mjeseci, a ne dana ili sedmica.

 

4. Uzvratite

Blogovi koriste sisteme pod nazivom trackback i pingback, koji originalnom blogu šalju obavještenje kada neki drugi sajt postavi link o njemu, nakon čega originalni sajt prikazuje taj link kao komentar.

Sajt sa informativnim sadržajem ne mora slijediti potpuno istu formulu. Ali, prikazivanje vanjskih sajtova koji govore o vašem djelu ima smisla, čak i ako je to samo u obliku popisa posljednjih pet ili 10 tekstova koji su postavili uzvratne linkove. Svrha je da se pokaže zahvalnost za linkove koje su drugi postavili ka vašem radu. Tu je i manje altruistična korist za posjetioca, a to je da se na jednom mjestu prikaže najveći dio diskusije o datoj temi i da se omogući vašim čitaocima da vide šta drugi govore o vašem radu – bez napuštanja vašeg sajta.

Ovim se umanjuje oslanjanje vaše publike na Google za pronalaženje drugih sajtova o konkretnoj priči, što vam zapravo može pomoći da zadržite posjetioce.


5. Pišite dobar sadržaj

Objavljivanje dobro napisanog sadržaja je najbolji način da budete sigurni da će ljudi postavljati linkove koji vode do njega. Možda je načelo da je sadržaj osnova svega kliše, ali je istinito. Međutim, ključ je u tome da sadržaj mora biti originalan. Manja je šansa da će neko staviti linkove koji vode do priča agencije Associated Press ili drugih priloga koji se mogu dobiti iz više izvora. Postavljanjem sopstvenog, originalnog sadržaja se osiguravate da svi linkovi idu na sadržaj koji je napravljen unutar vaše kuće.

Vrijedi istaći da embedovan video i audio, mada je odličan za privlačenje poseta, a time, nadajmo se, i za privlačenje novca od reklama, ne donose nikakvu korist na pretraživačima. To ne znači da ne trebate dozvoliti drugim sajtovima da prikazuju vaše multimedijalne sadržaje, već da je tradicionalni link ipak najbolji.

Međutim, niko neće postaviti link koji vodi i do najboljeg sadržaja ako se iz nekog razloga boje da to urade, ne smatraju da to cijenite i ako im to ne mogu lako da urade. Cilj je olakšati postavljanje dolazećeg linka i onda dati čitaocu razlog da pređe njime s jednog sajta na drugi.


Zaključak

Jedan od razloga zašto su se blogovi tako brzo etablirali na webu je neprestano međusobno linkovanje. To ih izbacuje na vrh rezultata u pretraživačima, a odatle u vrh pažnje mnogih ljudi.

Tradicionalni mediji još uvijek imaju većinu čitalaca i ugled, ali će morati da sarađuju međusobno i sa ostatkom online zajednice ako žele da to iskoriste da bi ostale na vrhu.
Jednostavna je istina da nijedna medijska kuća (niti bloger, ako ćemo pravo) nije ostrvo. Saradnja je ključ svakog uspjeha.

U tom smislu, prihvatiti web znači prihvatiti linkove, a to je nešto što bi svaki sajt trebao da radi, bilo da je veliki ili mali.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Imate li nešto da kažete na ovu temu?
Podijelite svoje komentare sa drugim novinarima

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

Prevela: Kanita Halilović

--------------------------------------------------------------------------------------------------------- 

Originalni tekst ‘Five ways news sites can generate links’ dostupan je na web sajtu European Journalism Centre-a.

 

Tekst je preveden i objavljen na MC Online uz odobrenje European Journalism Centre-a. Svako dalje korištenje i distribucija ovog teksta podliježe uvjetima korištenja koji su u cjelosti dostupni na web sajtu www.ejc.nl.

 

Prijevod i objavljivanje ovog teksta na MC Online omogućeni su zahvaljujući projektu Veza za zajednički angažman (VEZZA), koji podržava Švicarski ured za razvoj i saradnju (SDC). Više informacija o projektuVEZZA možete dobiti ovdje.