Izbori u Srbiji i društvene mreže

Izbori u Srbiji i društvene mreže

O čemu se pričalo na društvenim mrežama uoči izbora koji su u Srbiji održani 6. maja 2012. i tokom izbornog dana zabeleženo je kratkim analizama i izveštajima na sajtu Digitalniglas.rs, posebno uspostavljenom za tu priliku.

Na izborima se glasalo za novog predsednika republike, sastav novog republičkog parlamenta, poslanike Skupštine Vojvodine i odbornike u skupštinama 24 grada i 150 opština u Srbiji.

Ovde donosimo kratak pregled onoga što je projekat Digitalniglas.rs zabeležio analizom aktivnosti na društvenim mrežama, a detaljniju analizu i izveštaje u vreme predizborne tišine i za vreme izbora pogledajte na sajtu Digitalniglas.rs i sajtu Medija centra.

Projekat je organizovao beogradski Medija centar u saradnji sa Nezavisnim udruženjem novinara Srbije, Civil Rights Defenders i Olof Palme International Center.

1. dan predizborne tišine – 4. maj

Iako su drugi mediji morali da utihnu, prvog dana predizborne tišine na društvenim mrežama se razgovalaro o zabrani reklamiranja stranaka pred izborni dan, postavljalo se pitanje da li je internet dozvoljeni alat za kršenje izborne tišine budući da su primetili da oglasne kampanje stranaka ne internetu ne staju, a stizale su i konkretne prijave u vezi sa kršenjem predizborne tišine.

Korisnik Twittera je objavio sliku gde su na raskrsnici ispred Narodne skupštine u centru Beograda aktivisti jedne stranke delili propagandni materijal vozačima, a drugi se usredsredio na stranački transparent na istom mestu. Tvitovane su i slike letaka koji su se u vreme tišine delili po gradu.   

2. dan predizborne tišine – 5. maj

“Tviteraši su nedvosmisleno predvodili u frekvenciji komentara u odnosu na Fejsbuk”, navodi Digitalniglas.rs, i dodaje da su se masovano odazvali pozivu sajta da prijave nepravilnosti u predizbornoj tišini na besplatni SMS broj i preko crowdmap platforme projekta.

Na blogovima je primećena spontana kampanja aktivnijih blogera koji su nastojali da odgovore neodlučne glasače od takozvanih „belih listića“ – precrtanih ili na drugi način učinjenih nevažećim. Jedan bloger je duhovito „nacrtao“ šta se zapravo dešava sa izbornim rezultatima kada glasač preda poništeni listić, drugi je objasnio zašto je za njega jedina opcija nevažeći listić, a jedan je matematički objasnio svoj stav prema ovoj glasačkoj opciji.

Na Twitteru su objavljivane nove fotografije slučaja kršenja predizborne tišine od prethodnog dana ispred Narodne skupštine, kao i nekih drugih.

U satima pred izbore

Digitalniglas.rs dokumentovao je ceo dan kršenja predizborne tišine, a ustanovio je da su to radili i korisnici Facebooka koji su za tu priliku imali mogućnost mnogo dužih statusa nego 140 karaktera koliko dozvoljava Twitter.

Diskusija na temu „belih“, tj. nevažećih listića na društvenim mrežama dominirala je u predizbornoj noći, prema sajtu Digitalniglas.rs, sa podeljenim mišljenjima o tome kome takva glasačka opcija ide u korist, pri čemu je na forumima bilo slično stanje.  

 

Izborni dan – 6. maj

„Glasanje“ i „glasam“ bile su glavne reči na društvenim mrežama u izborno jutro, prema sajtu Digitalniglas.rs. Kao i u predizbornoj noći, i ujutro su žene vodile tvitovima o glasanju i izborima - 67% tvitova objavile su žene, prema analizi projekta Digitalniglas. Građani su obaveštavali prijatelje preko društvenih mreža da su otišli na glasanje.

Sa Kosova i Metohije na Facebooku se objavljuju nepravilnosti, a po neka nepravilnost se prijavljuje i preko Twittera.

Do podne stižu i tvitovi članova izbornih komisija sa biračkih mesta, a Digitalniglas.rs zaključuje da se Twitter pokazao kao “odlična platforma za očitavanje atmosfere koju sada prenose i odgovorni za regularnost glasanja”. I dalje se prijavljuju nepravilnosti i manji incidenti na glasačkim mestima, uključujući i na onima u inostranstvu. Korisnici društvenih mreža i dalje u statusima objavljuju da idu na glasanje, a pojavljuju se i fotografije sa glasačkih mesta.

Od 12 do 13 h stižu iz cele Srbije stižu komentari o različitim vrstama izbornih nepravilnosti, a neki korisnici Twittera pre zvaničnih izvora javljaju procene o izlaznosti, uključujući i profesionalce u političkim kampanjama.

Kako dan odmiče, podaci o izlaznosti se objavljuju na društvenim mrežama čim ih tviteraši aktivni u strankama dobiju u svojim izbornim štabovima. Oni podatke objavljuju pre tradicionalnih medija.

Glasači objavljuju na Twitteru fotografije svojih “belih” izbornih listića dokumentujući sve moguće načine na koje su ih učinili nevažećim ili to čine tekstom. Društvene mreže preplavljene su fotografijama crteža i žvrljotina na glasačkim listićima. Na Facebooku je objavljena izložba fotografija nevažećih listića. Diskusija na temu “belih” listića se zahuktavala tokom izbornog dana na Twitteru, Facebooku i forumima, navodi Digitalniglas.rs.

Građani su se i tokom izbora i dan pre žalili na na SMS poruke koji su im stizale od stranaka podstičući ih da glasaju za njih, a na društvenim mrežama su bila primetna mišljenja da ja to grubo zadiranje u privatnost.

Hashtag #izbori2012 služio je tviterašima za sumiranje utisaka.  Prateći izlasnost iz minuta u minut, Digitalniglas.rs zaključuje da informacije najbrže stižu preko Twittera, a da je jednostavnom proverom pokazano da su informacije bile pouzdane, a greške “bile više nego zanemarljive”.

Foto: Facebook izložba nevažećih glasačkih listića

Izveštaje o aktivnosti na društvenim mrežama u vreme predizborne tišine i za vreme izbora pročitajte na sajtu Digitalniglas.rs i sajtu Medija centra.