• YouTube

Magazin / Novinarstvo

National Geographic – 137 godina ikone novinarstva i promocije nauke

National Geographic – 137 godina ikone novinarstva i promocije nauke

National Geographic – 137 godina ikone novinarstva i promocije nauke

Magazin koji je promijenio način na koji vidimo svijet, ali i spojio nauku, novinarstvo i vrhunsku fotografiju

foto: Ali Bakhtiari / Unsplash

Sigurno postoje novine, dnevne i periodične, časopisi i magazini koje imaju dužu tradiciju i pri tome su znale smjenjivati i predsjednike, vlade i ministre, razotkrivati afere i donositi priče koje su mijenjale društva. No, vjerovatno ne postoji niti jedno novinsko izdanje koje je bilo toliko utjecajno i na tako uspješan način spojilo dvije zadaće novinarstva – informativnu i edukativnu.

Već 137 godina, od 22. septembra 1888. kad je u New Havenu odštampan prvi broj, National Geographic povezuje novinarstvo i nauku, donosi priče iz geografije i historije, arheologije i antropologije, te drugih prirodnih i društvenih nauka, predstavlja istraživanja i otkrića, upoznaje svijet s raznim kulturama, poučava o Zemlji i svim njenim fenomenima, ali i poziva na akciju – i sve to radi na stručan, a opet razumljiv način. Sve je ilustrirano izuzetnim, gotovo kultnim fotografijama koje upotpunjuju dojam koji ostavlja ta ikona novinarstva i promoviranja nauke.

Od prvog dana, National Geographic nije samo prenosio novosti iz svijeta nauke, nego je i aktivno podržavao projekte i istraživanja, pa je, pod parolom „Investiramo u ljude“ (We Invest in People) podržao rad više od 14.000 naučnika, predavača i drugih stručnjaka, financirao i dokumentirao brojne istraživačke ekspedicije koje su donijele važna otkrića (od pronalaska nepoznatih vrsta, preko arheoloških otkrića i suočavanja sa klimatskim promjenama, do istraživanja najnepristupačnijih tačaka planete). Sve je to rađeno u šest ključnih područja – istraživanje mora, zemlje, života u divljini, ljudske historije i kultura, zdravlju planete i proučavanju svemira. I imali su u svemu tome jedan zajednički cilj – pretvaranja Zemlje u bolje mjesto za život.

National Geographic nije ostao samo fokusiran na zemlju u kojoj je nastao, niti na dominantan jezik koji se u njoj govori, nego je u svom postojanju, osim na engleskom, imao izdanja i na španskom, francuskom, njemačkom, italijanskom, portugalskom, kineskom, japanskom i još 30-ak jezika, uključujući neke jezike naroda koji pripadaju južnim Slavenima, poput bugarskog, hrvatskog, slovenskog i srpskog. Time je ostvario i globalnu prisutnost, ali je i svoje lokalne verzije koje je prilagođavao potrebama i interesima konkretne regije. (U međuvremenu su, početkom 2024. godine, hrvatska i srpska verzija magazina i portala ugašene, no priče s balkanskih prostora i dalje se mogu čitati na stranicama National Geographica.)  

I kad su stranice na kojima je mjesečno donosio priče o dalekim i nepoznatim krajevima, egzotičnim životinjama i biljkama te nevjerovatnim prirodnim fenomenima postale tijesne, National Geographic je pokrenuo posebna izdanja za različite grupe, ali i sfere interesa. Pokrenuti su tako National Geographic Kids, History, Science, Traveler i Adventure, ali su objavljivane i specijalne edicije na specifične teme kao što su „Great Migrations“ (Velike migracije) „Endangered Species“ (Ugrožene vrste) ili „The Oceans“ (Okeani). Uz sve to, National Geographic je odavno online, te ima svoj televizijski kanal, opet na različitim jezicima.

Za svoj rad, National Geographic i njegovi novinari, urednici i fotografi osvajali su prestižna priznanja kao što su Pulitzerova nagrada ili World Press Photo, Hasselblad Masters Award ili Grand Prix for Photography. Uz doprinos novinarstvu i nauci kroz tekstove, te dokumentarne filmove i TV serije na svojim specijaliziranim kanalima, časopis je posebno poznat po vrhunskim, zapravo ikonskim fotografijama na kojima su motivi iz prirode, ratova, klimatskih promjena i društvenih problema. (Zanimljivo, National Geographic je prvih 17 godina postojanja bio bez fotografija, koristio je samo mape i ilustracije, da bi se sve promijenilo početkom 20. stoljeća, a onda je donio i revoluciju kad je prvi u svijetu objavio fotografiju u boji – bilo je to u julu 1914. godine, u osvit Prvog svjetskog rata.)

Osim doprinosa novinarstvu u svijetu, obrazovanja i širenja znanja, buđenja društvene svijesti i pokretanja promjena, zalaganja za zaštitu okoliša i planete te razumijevanja važnosti očuvanja prirode, National Geographic je u dosadašnjih 137 godina, a tako će sigurno biti i ubuduće, koristio moć nauke, istraživanja i pripovijedanja kako bi pridonio boljem razumijevanju svijeta oko nas.

___

Želite sedmični pregled vijesti, analiza, komentara i edukacija za novinare u Inboxu Vašeg e-maila? Pretplatite se na naš besplatni E-bilten ovdje.