Korak po korak: kako početi u ulozi data novinara?
Korak po korak: kako početi u ulozi data novinara?
05/09/2012
1. Predvidite podatke koji mogu biti relevantni za vašu istragu ili polje djelovanja.
Prije nego počnete prekopavati podatke korisno je označiti teritorij u kojem radite. Slijedi nekoliko ključnih pitanja koja sebi možete postaviti:
Koga pratite u vašem krugu djelovanja? Na primjer:
- Inspekcije ili regulatorna tijela
- Organizacije
- Grupe za kampanju
- Vlada/e (državna, entitetska ili lokalna ministarstva)
- Parlamentarne komisije
- Agencije i tijela za statistiku
Gdje su pohranjeni podaci o troškovima (Lokalni, entitetski ili državni nivoi vlasti)?
Koji su ključni parametri koji se mogu prikupiti i komparirati u tom polju?
Možete li pronaći istorijske podatke?
Koje podatke trebate za objašnjenje osnovnog konteksta?
Npr:
- gdje – adrese svih institucija iz oblasti u kojoj se radi
- skraćenice – često se koriste umjesto imena institucija ili područja
- ko – imena odgovornih za određene aspekte u vašem polju
- Demografija – distribucija na osnovu godina, pola, vjere, posla, bogatstva, imovine ili drugih elemenata važnih za vaš rad
- Politika – ko je zadužen za koje oblasti (lokalne, entitetske ili državne vlasti)
- Kako porediti i sumirati podatke koji ne postoje? Npr. javna svijest o nekom problemu; kako se porede politike iz različitih oblasti; itd
Ponekad, najjednostavniji i najbrži put da saznate ove stvari je da nazovete nekoga iz neke relevantne organizacije i pitate koje informacije iz vašeg polja stoje na raspolaganju, i ko ih je prikupio?
Od ovog procesa istraživanja možete napraviti čak i sadržaj: objavite vodič o regulaciji i prikupljanju podataka u oblasti u kojoj radite (ko je ko u tom polju – regulatori, nadzornici, političari i sva tijela aktivna u vašoj oblasti).
2. Naučite napredne tehnike za prikupljanje podataka
Jednom kada ste sve mapirali možete početi sa postavljanjem prioriteta u grupama podataka koje su najrelevantnije za vašu istragu. Možda ćete morati da koristite različite tehnike:
- Napredna pretraga (ograničenja po tipu fajla, web sajta i sl.)
- Telefonsk poziv relevantne institucije (pokušajte prikupiti što je moguće detaljnije podatke radije nego generalne)
- Korištenje Zakona o slobodi pristupa informacijama
Možete napraviti još sadržaja od ovog procesa. Na primjer: „ Kako pronaći...“ ili „Zašto smo pitali...“ ili „ Pogledajte podatke“
Grafika koja slijedi provodi vas kroz relevantne tehnike za prikupljanje vaših podataka:
3. Izvucite dijelove podataka relevantne za vašu istragu
Na primjer:
- Ako podaci pokrivaju neku regiju izvucite dijelove koji se odnose na vašu lokalnu sredinu ili neka poređenja sa drugim regijama ili prethodnim podacima
- Potražite određene oblasti koje vas u podacima zanimaju (npr. za kriminal, statistike ili specifične ili djelimične indikatore. Kako se podaci porede u vremenu i prostoru?
4. Dajte podacima vrijednosti
Evo nekoliko sugestija. Možete koristiti jednu ili sve :
- Kombinujte pakete podataka npr. U jednima su školske ocjene; druge mogu sadržavati adrese svih škola ili lokalnih vlasti
- Konvertujte podatke
- Saznajte kako se podaci prikupljaju i/ili mjere (ponekad je to najlakše uraditi telefonskim pozivom)
- Nađite mišljenje nezavisnog eksperta o podacima koje imate
- Uporedite podatke sa zvaničnim tvrdnjama – da li ih tvrdnje zaista potvrđuju?
- Uporedite podatke sa drugim postojećim izvještajima - da li nešto nedostaje?
- Oslobodite se žargona i definicija
- Dodajte search and filter interface
Sve navedene aktivnosti omogućavaju postavljanje novih sadržaja sa novim informacijama o kontekstu. („ Kako su prikupljeni podaci...“) ili novih, kombinovanih podataka ili pitanja koja pokrenu.
5. Komunicirajte priču kroz podatke
Pisao sam o različitim načinima komuniciranja priča baziranih na podacima. Ukratko, studije slučajeva su korisne a njihova vizualizacija često pomaže.
Na ovom mjestu također možete linkovati dodatne detalje o kontekstu koje ste prikupili u prethodna četiri koraka: kako ste došli do podataka, generalni kontekst, specifičnosti na koje ste naišli u polju interesa, detaljnije analize stručnjaka, pozadinske informacije itd.
Tekst je pod originalnim naslovom "Step by step: How to start in a data journalist role" objavljen 23/12/12 na web sajtu Online Journalism Blog.