Peti stub, Web 3.0 i lekcije iz online etike

Peti stub, Web 3.0 i lekcije iz online etike

Tradicionalni novinari se suočavaju sa izazovima većim od pukog pitanja poslovnih modela. Posao je teško naći, a konkurentni autori vijesti dovode u pitanje vrijednosti koje se godinama uče u učionicama.

Na Radionici o medijskoj etici koju je Poynter institut održao na Državnom univerzitetu u Kentu, grupa profesionalaca koja je razgovarala na temu «Kada vas vijesti pronađu putem društvenih medija», ponudila je sljedeće savjete koje bi trebalo sada uključiti u lekcije iz novinarstva:

  • Koristite društvene medije kao novinarski alat.

Prihvatite činjenicu da su Twitter i Facebook sredstva za pronalaženje i iznošenje priča, a ne samo mjesta za promociju priča i ličnosti. Društveni mediji mogu novinarima pomoći da prate geografske zajednice i zajednice koje se bave istim hobijima, da otkrivaju trendove, te da pronalaze izvore i svjedoke.

Ali, pobrinite se da prisustvo vaših studenata online prenese odgovarajuću poruku. Dajte studentima da na Google ukucaju svoja imena i da vide šta će se pojaviti, te šta će se od toga prvo pojaviti.

Studenti moraju da naprave ravnotežu između ličnih i profesionalnih podataka. Ako žele da lične podatke podijele sa drugima online, zatražite od njih da razmisle o stvaranju javnog, profesionalnog profila kojim se dopunjuje privatni profil koji je namijenjen prijateljima i porodici. Novinari mogu privući neugodnu i nesigurnu pažnju online, pa se pobrinite da studenti budu svjesni rizika objavljivanja previše ličnih podataka. I podsjetite studente da njihove javne, digitalne identitete može vidjeti svako – rodbina, izvori, saradnici i potencijalni poslodavci.

  • Prije nego što studenti upotrijebe podatke koje su pronašli online, upitajte ih da li im vjeruju i da li ih mogu potvrditi.


Bolje je biti tačan nego prvi. Vjerodostojnost je ključna online vrijednost. Web omogućava brzo objavljivanje, ali ipak zahtijeva iscrpno izvještavanje uz izvore. Novinari mogu obožavati uzbuđenje koje nudi ekskluzivnost, ali javnost rijetko pamti ko je priču prvi objavio. Ali se zato sjeća novinara koji su uprskali priču ili su išli prečicom (vidjeti: Jayson Blair, Dan Rather i mnoge druge). 

  • Priznajte Peti stub- vaši studenti će možda tamo završiti.

Nemojte odbacivati blogere i agregatore (ljude koji na svojoj web stranici prikupljaju vijesti), koji čine tzv. «Peti stub». Ti netradicionalni novinari bi mogli biti Walter Cronkite ili Edward R. Murrow sljedeće generacije.

Web stranice Petog stuba imaju veliku publiku i zahtijevaju preispitivanje novinarske prakse i etike. Kakvu ulogu može imati nepristrasno predstavljanje činjenica na web stranici koja je zasnovana na mišljenju ili doprinosu korisnika? Da li je stanovište stranice jasno i transparentno? Kojim vrijednostima se rukovodi moderiranje komentara i drugog sadržaja koji šalju korisnici?

Većina studenata novinarstva neće završiti u redakcijama kakve su postojale tokom 20-og vijeka. Možda neće imati mnogo iskusnih saradnika (ako ih uopšte bude bilo) na koje se mogu osloniti. Naučite ih koja pitanja treba da postave da bi donijeli etičke odluke. Podijelite s njima resurse kao što je vruća linija o etici Poynter On Call (877-639-7817).

  • Web 3.0 će u potpunosti biti posvećen uređivanju.

Drugu generaciju Web objavljivanja definiše učešće korisnika, ali osnivač Farka Drew Curtis vjeruje da korisnici očekuju veći kvalitet sadržaja nego što ga sada dobijaju. Vrijeme je isuviše dragocjeno da bi se plivalo kroz more informacija, te stoga žele neku vrstu vodiča sadržaja.

Novinari mogu doprijeti do iskusnih konzumenata vijesti sljedeće generacije tako što će pronalaziti interesantne, privlačne priče i davati im svježe, uzbudljive naslove. Lojalnost ovakvih konzumenata vijesti će biti zasnovana na kvalitetu i specifičnosti svake vijesti.

  • Ako se pitate: «Da li je ovo etički ispravno?»- vjerovatno nije.

U digitalnom dobu je isuviše lako širiti glasine i netačnosti. I lako je ustupiti tačnost za brzinu. Ugled novinara (kao i njihovih web stranica) zasnovan je na vjerodostojnosti njihovog sadržaja. Ugled se gradi sporo, tokom dužeg vremena, ali se može trenutno ukaljati lošom odlukom.

Studenti moraju odvojiti vrijeme da podrobno ispitaju stvari koje se čine isuviše lakim ili jednostavnim. Dajte studentima da dovedu u pitanje svoje izvore da bi izvukli istinu; potaknite ih da se zapitaju kakav je efekat objavljivanja. Ne dozvolite studentima novinarstva da pretpostave, ako je druga web stranica nešto objavila, da je to razlog da i oni to objave.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Prevela: Kanita Halilović
------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Originalni tekst ‘Fifth Estate, Web 3.0 and Three More Online Ethics Lessons for Journalism Students’ dostupan je na web stranici Poynter Instituta.

Tekst je preuzet i objavljen na MC Online uz odobrenje web portala Poynter.org. Svako dalje korištenje i distribucija ovog teksta podliježe uvjetima korištenja Poynter.org web portala koji su u cjelosti dostupni na web stranici www.poynter.org.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Prijevod i objavljivanje ovog teksta na MC Online omogućeni su zahvaljujući projektu Veza za zajednički angažman (VEZZA) koji podržava Švicarski ured za razvoj i saradnju (SDC). Više informacija o projektu VEZZA možete dobiti ovdje.