Putovanja kroz zvuk
Putovanja kroz zvuk
Sažetak izlaganja produkcijskih «mudrosti» elitnog američkog radio novinara, «žive knjige uputstava za pisce» za radio: «Ako svi približavaju mikrofon zadnjici morske kornjače, vi ga približite njenim ustima. Slušajte je kako diše dok polaže jaja u pijesak na plaži.»
Izvor: Poynter.org
Na svijetu postoje dvije vrste pisaca: jedni koji samo urade posao, i drugi koji urade posao i pričaju o tome. John Burnett, visoki mršavi reporter NPR (National Public Radio – nezavisna radio-produkcijska informativna mreža, prim. red.), koji svira blues harmoniku, dušom i srcem spada u ovu drugu vrstu. Oko dva sata sam ga slušao kako objašnjava svoje nove vrijednosti i metode pisanja na nedavnom Poynterovom seminaru. Bio je živa knjiga uputstava za pisce. U dole navedenim napomenama sam se potrudio da, što bolje umijem, iznesem neke od Johnovih najzanimljivijih ideja i korisnih tehnika:
• Priča je putovanje koje nas prenosi. Pretvorite svoj rukopis u priču.
• Imajte svoje sopstvene priče, a ne obavezno zvanične.
• “Napravi nam razglednicu” - razglednica je oblik priče sa glasom.
• Javni radio je posao raskrinkavanja, koji pruža alternativni pogled.
• Neka čitaoci sami kažu: “A-ha!”; uvidite razliku između otkrivanja i nametanja mišljenja.
• Povežite humanost predmeta (čak i ako se radi o morskim kornjačama) sa humanošću slušaoca.
• Posmatrajte svijet kao skladište ideja za priče. Budite fascinirani.
• Priča je puna napetosti, a zatim dolazi nagrada - slatkiš.
• Predvidite priču. Predvidite zvuk prije nego što izađete na teren. I ne zavisite od sreće. Unaprijed tražite one koji rado pričaju.
• Odvedite subjekt na mjesto gdje može biti svoj, opustite se i dišite njegov vazduh.
• Dođite rano i ostanite do kasno. Tražite detalje, sliku pataka na zidu. Postavite svom sagovorniku pitanje o tim patkama - opustite ga.
• Prepoznajte razliku između zvuka i buke.
• Ako svi približavaju mikrofon zadnjici kornjače, vi ga približite njenim ustima. Slušajte je kako diše dok polaže jaja u pijesak na plaži.
• Nemojte sve odmah ispričati. Neka se slušalac nagne prema zvučnicima.
• Zastanite i prepustite se mestu događaja. Zapisujte mnogo bilješki. Budite tamo sada.
• Osluškujte ono što primjećujete. Budite svjesni svoje intuicije. Sačuvajte dokaze o svojim najdominantnijim utiscima.
• Razgovarajte o priči sa nekim montažerom. To će vam pomoći da organizujete misli.
• Šta vas je iznenadilo, oduševilo, šokiralo, razbjesnilo, iznerviralo? Upotrijebite to.
• Ostavite konvencionalnu mudrost u komadićima. Izbjegavajte klišee u jeziku, zvuku i slici.
• Aktuelnosti čine kostur oko kojeg se konstruiše priča. Traka je pogon koji pokreće priču naprijed.
• Otkrijte lik kroz malo riječi.
• Izaberite sekvence prije nego što počnete “pisati”.
• Razmišljajte u okvirima scena. Prenesite nas na to mjesto.
• Slušajte muziku pisanja: substitucije, varijacije u ritmu, kreativne rečenice.
• Kratke, deklarativne rečenice. Pročitajte to naglas. Pretrpanost je bolest. Poslušajte Milesa Davisa da čujete šta sve on izbaci.
• Pomozite publici da “surfa” kroz gustinu informacija. Želite li zadržati gledaoce, ili ih hraniti povrćem?
• Razmišljajte o sebi kao o naratoru, a ne voditelju emisije vijesti.
• Sedam smrtnih grijehova pisanja za radio:
1. Pretjerana rječitost
2. Slabi ili pasivni glagoli
3. Višak
4. Klišei
5. Previše informacija
6. Nepostojanje prelaza
7. Propuštene prilike/nemaštovite rečenice
Obradio: Branko Čečen, brankocecen@yahoo.com
Prevedeno sa sajta Poynter.org uz dozvolu.
Originalni članak: http://poynteronline.org