Indeks održivosti medija u BiH
Mediacentar Sarajevo je u okviru Irex-ovog godišnjeg istraživanja indeksa održivosti medija prikupio i analizirao podatke za BiH. Prema ključnim kriterijima po kojima Irex ocjenjuje održivost medija, u 2006. godini je došlo do napretka u razvoju profesionalnih nezavisnih medija, ali potpuno održivi mediji još nisu zaživjeli u BiH.
Već šestu godinu zaredom Agencija Irex ProMedia (The International Research and Exchange Board) provodi istraživanje indeksa održivosti medija u 20 evropskih i evroazijskih zemalja, uključujući i Bosnu i Hercegovinu.
Irex u svom godišnjem izvještaju o održivosti nezavisnih medija (MSI Europe & Eurasia 2006/07: The Development of Sustainable Independent Media in Europe and Eurasia) predstavlja uporedne trendove u proteklim godinama i to analizirajući stanje slobode govora, pluralnost medija dostupnih građanima, profesionalne standarde novinarstva, poslovnu održivost medija, i efikasnost institucija koje podržavaju nezavisne medije.
Koristeći detaljne podatke dobivene od lokalnih medijskih profesionalaca i eksperata, izvještaj kreira listu na ocjenama od 0 do 4 za svaki od pokazatelja i u svakom od područja. Prosječne vrijednosti svih pokazatelja koriste se za računanje jedinstvenih rezultata za svaki od 5 kriterija, a jedinstveni rezultati po kriterijima koriste se za računanje ukupnog rezultata za pojedinu zemlju.
Zemlje čiji je ukupni rezultat između 0 i 1 okarakterisane su kao "protivnice slobodnih medija“, a mediji u njima kao „neodrživi“ budući da ne ispunjavaju, ili tek minimalno ispunjavaju definisane ciljeve, odnosno kriterije. Zemlje čiji je rezultat između 1 i 2 smatraju se "neodrživim kombiniranim sistemima", a one čiji je rezultat između 2 i 3 posmatraju se kao "gotovo održivi mediji". Za zemlje čiji se ukupni rezultat kreće između 3 i 4 smatra se kako su postigle "održivost" na području medija. Rezultati IREX-ovog istraživanja su pokazali da je ukupni rezultat (MSI score) za Bosnu i Hercegovinu u 2006. godini iznosio 2.90, što BiH svrstava u grupu "gotovo održivih medija".
Prema IREX-ovoj definiciji ove kategorije, zemlja je napredovala u ostvarivanju brojnih ciljeva, pri čemu su pravne norme, profesionalizam i poslovno okruženje u tim zemljama pogodni za razvoj nezavisnih medija. Promjene u vlasti nisu uticale na napredak, te je on kodificiran zakonski i u praksi. Unatoč tome, moglo bi biti potrebno više vremena kako bi se sa sigurnošću moglo reći da su promjene trajne prirode, te da su povećana razina profesionalizma i poslovno okruženje u medijima održivi.
U izvještaju se navodi da su učesnici lokalne MSI panel diskusije (profesionalaci na polju medija), slično kao i u 2005. godini, među najveće probleme medijskog sektora u BiH svrstali nedovoljno razvijeno tržište, čija je važna karakteristika i ograničena kupovna moć stanovništva, zatim etničku fragmentiranost, nezainteresiranost stranih investitora i veliki broj medija koji nastavljaju utrku na tako ograničenom tržištu.
U izvještaju se navodi da generalno u regionu, u odnosu na protekli period, 2006. godina bilježi napredak u profesionalizmu, pluralizmu medija dostupnim građanima, te njihovoj poslovnoj održivosti.
Godišnji izvještaj o održivosti medija u Bosni i Hercegovini i ostalim zemljama obuhvaćenim istraživanjem (MSI Europe & Eurasia 2006/07: The Development of Sustainable Independent Media in Europe and Eurasia) moguće je preuzeti na IREX-ovoj web stranici (ovdje).
IREX je međunarodna neprofitna organizacija sa sjedištem u Washingtonu, specijalizirana za područja obrazovanja, nezavisnih medija, razvoja Interneta, te programa civilnog društva. Osnovana je 1968, a trenutno sprovodi programe u više od 50 zemalja. Njeni uredi se nalaze u 125 gradova širom Evrope i Evroazije.