Samo novinari mogu spasiti novinarstvo

Novinari i medijski eksperti razgovarali su o dobrim praksama u novinarstvu i tome kako one mogu poslužiti kao model za zaštitu medijskog integriteta. 
 
Postoje dobre prakse, ali i mnogi problemi, u medijskom integritetu u regionu jugoistočne Evrope, zaključeno je tokom okruglog stola "Kako spasiti integritet novinarstva i medija", održanog 14. aprila u Mediacentru Sarajevo. 
 
Komercijalni mediji i javni servisi ne navode se među primjerima dobrih praksi - dobri primjeri nalaze se među neprofitnim medijima koje su oformili novinari nezadovoljni mainstream medijima, pokazao je izvještaj Brankice Petković iz Mirovnog inštituta u Ljubljani
 
"Svi dobri primjeri [zaštite medijskog integriteta] su neprofitni mediji koje su osnovali sami novinari i koji imaju jasnu viziju svrhe novinarstva. Jasna im je njihova misija, novinarstvo kao javni interes. Samo novinari mogu spasiti novinarstvo – to ne mogu ni država, ni vlada, ni istraživači", rekla je Petković u obraćanju okruglom stolu. 
 
Neke od tema o kojima se govorilo tokom ovog jednodnevnog sastanka odnosile su se na razvoj regulacija i mjera zaštite medijskog integriteta. Rečeno je da mora postojati društvena klima u kojoj se zna šta je zabranjeno i da autocenzura u medijima ne smije biti dozvoljena. Društva koja se bave posljedicama, moraju se početi baviti i uzrocima. 
 
"Nema ništa strašnije od toga kada shvatite da se borite za medijski integritet, a oni koji bi se trebali boriti za njega, oni zbog kojih se sve to i radi - mediji - oni vas opstruišu", rekao je Miroslav Milićević, potpredsjednik Saveta za borbu protiv korupcije Vlade Srbije.
 

Još jedan od izvora teškoća za medije, pored široko rasprostranjene korupcije, su problemi oglašivačkog tržišta, gdje je prisutna politička kontrola i mentorstvo nad oglašivačima. Stručnjaci smatraju da se moramo suočiti sa prikrivenim i političkim marketingom i da mediji na osiromašenom tržištu nisu u poziciji da postavljaju zahtjeve.
 
"Najveća roba medija je kredibilitet. Problem je što oni to ne unovčavaju", kaže Samra Lučkin, direktorica marketinške agencije Boram iz BiH.
 
I dok oglašivačko tržište nije najbolji izvor zarade, s druge strane, donacije za medije su smanjene u posljednoj deceniji. Ipak, dobro novinarstvo i dalje postoji u jugoistočnoj Evropi. 
 
Na konferenciji su predstavljeni pozitivni modeli nekoliko različitih medijskih organizacija, među kojima su tjednik Novosti iz Hrvatske, online magazine Žurnal.info iz Bosne i Hercegovine, regionalna organizacija Balkan Investigative Reporting Network (BIRN), Centar za istraživačko novinarstvo iz Sarajeva i web portal Buka iz Bosne i Hercegovine. 
 
Dobri novinari, novac donatora i poštivanje standarda profesije omogućavaju njihovo djelovanje, rečeno je na konferenciji. 
 
"Istinsko novinarstvo je moguće samo ako postoji neko ko ga podržava", zaključio je Boro Kontić, direktor Mediacentra Sarajevo, jednog od članova SEE Mediaobservatory, partnerstva organizacija koje prate medijski integritet i promoviraju medijske reforme.