Pet lekcija sa konferencije online medija

Pet lekcija sa konferencije online medija

Istraživačko novinarstvo smješta se u online sferu, medijski poslovi se mijenjaju – neki novinari postaju poduzetnici, a neki stručnjaci za inovacije i angažman zajednice.

Izvršna direktorica Asocijacije online medija [Online News Association – ONA, prim. prev.] Jane McDonnell otvorila je ovogodišnju konferenciju ove organizacije nazvavši je "konferencijom na kojoj novinarstvo ne zna da bi trebalo biti mrtvo." Nije mogla reći veću istinu.

Učesnici su bili optimistični u vezi sa budućnošću novinarstva prihvatajući ideju da je trenutno uzbudljivo vrijeme za eksperimentiranje i inovacije u online novinarstvu. Govornici su, pak, ohrabrili publiku da radije isprobaju svoje ideje u praksi nego da o njima samo pričaju.

Pošto sam prisustvovala sesijama i razgovarala s drugim novinarima, zainteresiralo me je nekoliko tema. U nastavku ću istaknuti pet međusobno povezanih debata.

Vrijeme je da se prevaziđe debata "da li je ovo novinarstvo?"

Novinari su na konferenciji govorili o potrebi da se prevaziđe debata o tome "da li je ovo novinarstvo?". Oni žele prihvatiti nove forme medija i učiti jedni od drugih o tome kako da ih koriste da bi ispričali priču, umjesto da gube vrijeme na na rasprave o tome da li je Twitter ili Facebook novinarstvo.

To je bilo naročito izraženo tokom subotnjeg govora o WikiLeaks-u. Ryan Sholin iz Gannet Digitala na Twitter-u je rekao: "Ja bih radije da čujem kako novinari koriste podatke sa WikiLeaks-a nego stručnjake koji raspravljaju da li je to novinarstvo."

Kasnije je dodao: "Učestvovao sam na panel-diskusijama sa New York Times-om, Guardian-om i drugim ekipama koje su izvještavale iz redakcija na kojima se pričalo o tome kako se radi takvo novinarstvo“, ali „nije me zanimala vjerska rasprava na tu temu. To postoji. Šta je sljedeće?" Njegove poruke sa Twitter-a su bile često prenošene i odredile su ton online rasprava na Twitter-u. (Dopredsjedavajuća konferencije Joshua Hatch mi je rekla da je ONA pozvala Juliana Assangea i novinare New York Times-a i The Guardian-a da budu panelisti, ali oni su odgovorili da ne mogu zbog ranije preuzetih obaveza.).

Osjećaj je bio da su učesnici bili otvoreni za tzv. "hakiranje vijesti" i da nisu vidjeli potrebu da se raspravlja o tome da li su programeri novinari. U slučaju da nekoga treba podsjetiti, Matt Waite iz Poynterovog St. Petersburg Times-a je tokom sesije o novinskim aplikacijama učesnicima rekao: "Programiranje je novinarski čin. Jednostavno rečeno."

Poslovi se mijenjaju, titule govore o inovacijama i angažmanu zajednice

 

Mnogo ljudi je razmijenilo vizit kartice tokom konferencije. Bila sam iznenađena time koliko online novinara i dalje koristiti vizitke. Pomislila bih da će oni nečije podatke unijeti na kontakt liste na svojim modernim telefonima ili si ih poslati e-mailom. Svaka čast TBD-u, koji je mislio o tome i svom osoblju dao poslovne kartice sa QR kodom na poleđini.

Bila sam šokirana koliko ima ljudi koji, kad razmijenjuju vizitke, kažu nešto poput: "Vizitka mi je zastarjela. Pozicija mi se promijenila." Možda je to obilježje vremena - redakcije evoluiraju, pa tako i opis poslova njihovih novinara. A možda i trenutno ne žele trošiti novac na nove posjetnice.

Nekoliko ljudi je u imenima svojih pozicija imalo riječi "inovacija" i "zajednica". Prvog dana konferencije srela sam „domaćina zajednice“, „urednika inovacija“ i „producenta online zajednice“. Oni su mi rekli da pronalaze načine da pomognu svojim redakcijama da definiraju "angažman zajednice", dođu do nove publike i razviju svijest o webu kao primarnoj platformi.

Istraživačko novinarstvo se smješta u online sferu

 

Pad čitanosti tradicionalnih štampanih medija ranije je bio razlog za zabrinutost da je istraživačko novinarstvo "u opasnosti". Sada je razgovor puno više usmjeren na to da je taj pad kreirao nove prilike za online istraživačko novinarstvo. Na sesiji o "novom eko- sistemu istraživačkog novinarstva" Chuck Lewis je predstavio nalaze iz svog novog izvještaja o 60 novih, kao i ne tako novih neprofitnih novinskih organizacija, od kojih se neke bave narativnim formama u istraživačkom novinarstvu.

Lewis, osnivač i izvršni urednik Radionice za istraživačko novinarstvo na Američkom univerzitetu [American University, prim. prev.], rekao je u telefonskom intervjuu nakon konferencije da predviđa odličnu budućnost neprofitnim web sajtovima koji se bave istraživačkim novinarstvom. "Vjerujem da će ubuduće najvažnije novinske uratke objaviti upravo ove neprofitne organizacije", kazao je.  Nije čudo, dodao je, da je ProPublica osvojila Pulitzerovu nagradu za istraživačko novinarstvo.

Tokom konferencije, Public Insight Network je objavio da proširuje svoje online istraživačke napore kroz partnerstvo s organizacijama ProPublica, Center for Investigative Reporting and the Center for Public Integrity.

A tokom ONA-ine rasprave u Washington Post-u, urednici projekta "Top Secret America" ovog medija govorili su o važnosti uključivanja weba u izvještavanje od samog početka.

"Morala sam da uskočim u novu eru", rekla je jedna od glavnih novinarki na projektu, istraživačka novinarka Dana Priest. "Nisam znala šta je posao urednice za inovacije jer nije novinarka."

Rad sa urednicom za inovacije Lauren Keane, rekla je ona, pomogao joj je da stekne novootkriveno poštovanje prema radu Post-ove web ekipe.

Mogu li novinari biti dobri poduzetnici?

U panel-diskusiji na temu kako biti uspješan poduzetnik, Rafat Ali, Michele McLellan, Mike Oren i Mark Briggs ponudili su savjete novinarima koji žele osnovati vlastitu firmu.

Govorili su o tome zašto misle da novinari mogu biti dobri poduzetnici rekavši da novinari imaju dobre vještine kritičkog mišljenja, znaju kako ispuniti rokove i ne boje se uzeti telefon i nazvati nekoga.

Učesnik panela Jan Schaffer, koji vodi J-Lab, uzburkao je raspravu istakavši da to nije tako lako. Novinari, rekao je, nemaju nužno vještine da "postave velika pitanja".

Rafael Ali je odgovorio: "Ako ne možete postaviti pitanje, izabrali ste pogrešan posao." McLellan je nastavila rekavši da novinari koji žele postati poduzetnici ne moraju nužno biti stručnjaci za biznis, samo moraju imati poslovnog partnera. McLellan je napisala post za "Knight Digital Media Center“ blog o ovoj temi prošle godine.

Važno je eksperimentirati i - ne uspjeti

Konsultantica Amy Webb nazvala je to "zlatnim dobom novinarstva", vremenom za eksperimentiranje novim alatima kako bi se unaprijedio način na novinari pričaju priče. Neki učesnici su mi rekli da ih u redakcijama ohrabruju da eksperimentiraju s novim alatima i daju im slobodu da - ne uspiju.

Poticanje novinara na neuspjeh može se činiti nelogičnim, ali upravo kroz neuspjeh učimo kako da se prilagodimo, i na posljetku, i uspijemo. Urednik TBD-a Erik Wemple rekao je učesnicima da je neuspjeh zdrav, bilo da ste tradicionalna medijska organizacija ili novi medij.

"Ako pokrenete sajt na kojem nema ništa strašno, ne trudite se dovoljno", rekao je Wemple kao odgovor na kritike upućene njegovom sajtu. "Morate doživjeti neuspjeh za neuspjehom. Morate ne uspjeti i propasti mnogo puta."

Napomena urednika: Poynter institut i Asocijacija online medija (ONA) sklopili su partnerstvo u okviru kojeg će sarađivati na projektima obuke, organizacije događaja i proizvodnje digitalnog sadržaja. Predsjednica ONA-e Christine Montgomery objavila je ovu vijest tokom konferencije.

---------------------------------------------------------------------------------------------------

Originalni tekst '5 Takeaways from the Online News Association Conference' dostupan je na web stranici Poynter Instituta, a objavljen je 30. 10. 2010.

 

Tekst je preuzet i objavljen na MC Online uz odobrenje web sajta Poynter.org. Svako dalje korištenje i distribucija ovog teksta podliježe uvjetima korištenja web sajta Poynter.org, koji su u cjelosti dostupni na www.poynter.org.

 

Oprema teksta: Media.ba