Provincija za početnike

Provincija za početnike

Gotovo svi mladi novinari jednom dođu do tačke kada ih urednik pošalje na zadatak u unutrašnjost zemlje. Ne postoji nadoknada za konkretno iskustvo, ali se početniku na zadatku u provinciji može pomoći nizom korisnih saveta.

Naši nacionalni mediji su, uz izuzetke, smešteni u glavnim gradovima. Gotovo svi mladi novinari jednom dođu do tačke kada ih urednik pošalje na zadatak u unutrašnjost zemlje. Bez obzira da li su rođeni i odrasli u unutrašnjosti ili u prestonici, ni detinjstvo van prestonice, ni povremena poseta babi i dedi u malom gradu ili selu, iako korisni, ne garantuju nikakvo primenljivo iskustvo relevantno za odlazak u provinciju na novinarski zadatak.

Na novinarskom zadatku, vaša namera je da se, kao potpuni stranac, mešate u njihove, lokalne stvari, da ostatku nacije objasnite situaciju u kojoj se ukrštaju njihovi životni interesi i i odnosi među ljudima, koji su u malim sredinama mnogo zavisniji i bliskiji. Osim ovoga, vaš posao je da utvrdite činjenice, što i sami stanovnici malih sredina, često ni ne žele da znaju, a kamo li predstave čitavoj naciji. Odgovornost sudije pred očima nacije, u njihovim namerama, postupcima i ubeđenjima na osnovu, najčešće kratkog i srazmerno površnog istraživanja, u najmanju ruku izaziva nelagodu. Srećom, početnici su najčešće, osim određenom količinom talenta i entuzijazma, bogato opskrbljeni i nesvešću o razmerama posledica svog rada. Tim se pre moraju držati osnovnih etičkih principa profesije.

Ne postoji nadoknada za konkretno iskustvo, ali se početniku na zadatku u provinciji može pomoći da bar izgubi manje vremena, energije i samopouzdanja, u procesu njegovog sticanja.

Priprema

Bez priprema se ide na zadatak kada za njih nema vremena, najčešće na događaje poput velikih nesreća, kao što su eksplozije u rudnicima, teške saobraćajne nesreće ili poplave, te posebno spektakularnih zločina. Verovatnije je, međutim, da tamo neće biti poslat početnik, nego iskusan profesionalac, poželjno i specijalista. Početnici uglavnom idu na standardne teme koje u svojoj srži uglavnom imaju lokalni konflikt interesa, karakterističan za čitavo društvo, ili neobičan u dovoljnoj meri da bude zanimljiv nacionalnom čitalaštvu. Može se desiti i da početnik dobije najgori mogući tip teme – generalno pokrivanje bitnih, ali strahovito neinteresantnih događaja, kao što su poljoprivredni radovi, godišnje svečanosti, obeležavanja godišnjica istorijskih događaja i slično. Šta god bilo od navedenog, pripreme su od vitalnog značaja.

Logistika

Ako vam u redakciji daju tu mogućnost, izračunajte sami budžet za putovanje. Bolje je da to vi uradite nego štedljivi sekretar redakcije kojeg urednik pritiska za svaku paru. Kad izračunate koliko vam vremena na terenu i para za to treba, pregovaraćete s urednikom i, uz malo bezobrazluka i mnogo dobre taktike, dobiti svakako mnogo više nego što bi dobili da njih dvojica to rešavaju između sebe. Pre razgovora o budžetu, saznajte o temi što više možete i smislite adekvatan koncept teksta, što atraktivniji, to bolje. Rečenica: «Ma, dosta mu je jedno pre podne da to uradi,» omiljena je među urednicima i može se opovrći samo uverljivim predstavljanjem obilja materijala koji vas čeka na terenu, i njegovog značaja za vaš medij i javnost uopšte. Pozovite hotele i pitajte ih za cene smeštaja i obeda. Obično će jedan hotelski recepcionar znati o tome više nego bilo kakva lokalna turistička organizacija. Budite s njim ljubazni i zapišite njegovo ime, može vam zatrebati.

Ekipa

Verovatno će vam dati fotografa, u zavisnosti od vaše organizacije, i auto sa ili bez vozača. Uključite ih u budžet i mislite na njihove profesionalne i druge potrebe.

• Ako je moguće, zatražite da sa vama pođe fotograf s kojim ste već radili, poželjno neko ko je iskusan na terenu. Pitajte ga da li ima neke specijalne, privatne ili profesionalne potrebe na koje niste mislili. Podrobno ga informišite o temi na kojoj ćete raditi i iskažite svoj entuzijazam u vezi s tim. Čak i ako je potrošeni, cinični stari profesionalac, bar će znati da je vama stalo, kako do njegovog konfora, tako i do kvaliteta teksta.

• Poželjno je da imate vozača, koji će umesto vas da se bavi putevima, mapama, a ako ga pustite, i restoranima. I njega informišite o predmetu vašeg rada. Osim što će se više osećati delom ekipe, dok vi budete bazali gradom i intervjuisali sagovornike, on će provoditi vreme sa drugim ljudima, u ulozi običnog čoveka, i može da sazna podatke, glasine i tračeve koje vama, kao novinaru, niko nikada ne bi rekao.

• Budite ljubazni sa članovima svoje ekipe, jer drugi način da se tema obradi kako treba ne postoji. Žrtvujte tu i tamo svoju potrebu da vaš prvi (ili jedan od prvih) terenski rad bude epohalno delo, zarad mira i zadovoljstva u ekipi. Nametanje svojih organizacionih i drugih odluka po svaku cenu, ili svađa, mogu vas samo dovesti do velikih poteškoća u radu i koštati vas mnogo više od onoga što gubite povremenim udovoljavanjima njihovim potrebama i željama, čak i kada nisu sasvim svrsishodne poslu koji ste pošli da obavite. Upamtite i da ćete biti u situaciji da ponovo sa istim ljudima krenete na teren.

Opšte informacije

Obavestite se o mestu u koje idete pre nego što pođete, umesto da tražite opšte  podatke kada konačno dođete do pisanja teksta, kako bi popunili zjapeće rupe u materijalu. Pet stotina demonstranata na glavnom trgu mesta, ili štrajk fabrike koja zapošljava hiljadu i po ljudi, imaju veoma različito značenje u zavisnosti od toga da li mesto ima 20.000 stanovinika, ili 100.000, ali i u odnosu na to da li organizacija koja je okupila te ljude predstavlja žilu kucavicu tog mesta, ili sporednog igrača. Iz istog razloga, pogledajte generalne statističke podatke o mestu. Nacionalnu zastupljenost, uzrast stanovništva, opšte privredne karakteristike mesta i regiona, generalne migracijske tokove... Sve ovo će vam pomoći da, jednom kada stignete na teren, svaki detalj smestite u kontekst koji ga povezuje sa čitavom državom, što je i krajnji cilj vašeg teksta, čega početnik uglavnom nije svestan dok ne pročita u novinama sopstvenu umotvorinu, kada je kasno za naknadnu pamet.

Sve vreme imajte na umu i mogućnost da tokom ove pretrage iskrsnu i druge interesantne teme. Možda ćete ih uraditi uz put, ako se ispostavi da imate slobodnog vremena na terenu. Možda ćete se vratiti da ih uradite drugi put. A može se desiti da vaša glavna tema bude bezvredna, pa bi se mogli vratiti sa prvog terena praznih ruku.

Istorija

Iako izgleda štreberski, ako imate vremena, površno se obavestite o krupnijim istorijskim ličnostima i događajima koji imaju veze sa mestom u koje idete. Osim što će vam to prilikom pisanja možda staviti na raspolaganje efektnu istorijsku paralelu, smanjiće i mogućnost da ozlojedite nekoga naivnom šalom, tvrdnjom, ili prostom istorijskom istinom koja se kosi sa lokalnim mitovima.

Politika

Obavestite se kako je glasalo mesto na nekoliko prethodnih izbora, te ukrstite podatke sa opštim političkim trendovima u mestu i regionu. Tako ćete lakše odrediti značaj i moć pojedinaca koje odaberete za sagovornike, kao i položaj mesta u odnosu na okolinu.

Unapred saznajte ko zauzima ključne administrativne i ostale funkcije u mestu. Osim očigledne koristi za shvatanje lokalnih odnosa, to će umanjiti broj neprijatnih prekidanja izlaganja sagovornika pitanjima tipa: «A ko je to,» kad god pomene neko ime (što nije ništa loše, ali može loše da utiče na njihovo izlaganje, koncentraciju i strpljenje sa vama). Ime šefa lokalne policije saznajte po svaku cenu i memorišite ga. Može vam doći neobično korisno.

Poznati savremenici

Proverite da li se u nacionalnim medijima pojavljuje neko ko živi u mestu u koje idete, ili je nekada živeo/la. Te osobe mogu biti sasvim validni sagovornici na ogroman broj tema, ili prosto izvor korisnih gledišta i informacija, a učiniće vašu priču interesantijom ljudima van interesne sfere teksta.

Izvori informacija

• Internet. Veliki gradovi imaju obilje web-siteova, koji su dobar početak za prikupljanje informacija. Osim toga, čak i mnoga sela danas imaju entuzijaste koji postavljaju informativno-komične veb sajtove o svom mestu. Oni uglavnom služe ljudima iz mesta koji su na privremenom radu u inostranstvu, da se obaveste o tračevima, ali i web-masterima amaterima da se istaknu, pa se tu uglavnom mogu naći bar osnovni podaci o mestu u koje idete. Osim ovoga, ako je web-site dobar možda ni sam autor nije loš izvor informacija ili komentara. Kontaktirajte ga.

• Statistika. Za temeljnu komunikaciju sa raznim statističkim institucijama, najčešće nećete imati vremena, jer su uglavnom teško birokratizovane, ali ako imaju web siteove, na njima ćete pronaći gomile strahovito korisnih opštih podataka iz svih oblasti, od demografije, politike i privrede, do najtrivijalnihih mogućih. Ako za to imate vremena i potrebe da se time bavite, i trivijalije vam mogu korisno poslužiti. Nikad ne znate da li su možda stanovnici mesta u koje idete najveći konzumenti piva ili kobasica u državi. Uprkos svemu, tražite od njih i zvanično podatke koji vas interesuju, možda stignu u redakciju kada se vi vratite, ali pre pisanja teksta, a zvanični podaci su ipak najrelevantniji.

• Organizacije. Ako u prestonici postoje vladine ili nevladine organizacije koje se bave problemima u vezi sa vašom temom, raspitajte se kod njih da li imaju svoje saradnike u oblasti u koju idete. Takvi ljudi su živi leksikoni informacija i dragoceni saradnici. Ako ih ima, obavezno uzmite njihove brojeve telefona i pokušajte da ih pozovete pre nego što stignete na teren. Ako nemaju svoje ljude na terenu, možda imaju nekoga u prestonici, ko se bavio regionom ili mestom na neki način, što je takođe korisno. Pitajte ih sve što vas interesuje i zapišite šta imaju da vam kažu.

• Novinske arhive. Iako, čak i kada su kompjuterizovane, novinske arhive konzumiraju gomilu vremena, svaki minut proveden u njima se isplati. Ako postoji kategorizacija koja će vam u krilo spustiti fasciklu (ili folder) sa tekstovima koji potiču iz ovog mesta nekoliko godina unazad, uradili ste veliki posao. Još ako imate fasciklu sa temom koju obrađujete, možete se već smatrati dovoljno obaveštenom osobom da počnete rad na temi. Osim što su novinske arhive obično rudnici najrazličitijih informacija i podataka, ovo vam može doneti još jedno, jednako važno saznanje – percepciju ovog mesta u očima nacionalne publike, ali i ubeđenje lokalnih stanovnika o tome kako ih nacionalna publika vidi. Svi ljudi manjih sredina, naime, pomno prate pominjanje svog mesta u nacionalnim medijima, smatraju to veoma značajnim i odnose se prema medijima u skladu sa rezultatima prethodnog medijskog eksponiranja. Još jedna velika korist biće da sagledate šta je koji lokalni dopisnik, i kako, pisao. Zabeležite njihova imena, trebaće vam.

Lokalni dopisnici

Ako vaša medijska organizacija ima lokalnog dopisnika, vaš zadatak može biti neuporedivo lakši. Naravno, ako s njim uspostavite dobru saradnju. Taj čovek vam može za pola sata ispričati sve podatke koji su vam potrebni, i lišiti vas velikog dela prethodno navedenih priprema, uključiti vas u kontekst događaja, obezbediti vam svojim poznanstvima sagovornike, pružiti vam usluge vodiča, upozoriti vas na zamke i opasnosti, a na kraju će vam još naći i udoban smeštaj i pokazati vam najbolje restorane. Ukratko, može obaviti veći deo vašeg posla. Naravno, najvažnije njegove podatke proverite, moguće je da čovek ponegde greši, ali dragocenost njegove pomoći ne može se dovoljno naglasiti.

Ovo uslovljava vaš odnos prema njemu. Upamtite da idete na njegovu teritoriju i da je sama činjenica da redakcija šalje nekoga neupućenog, i to početnika, da radi na nekoj temi pored njega živog, za njega je ponižavajuća i frustrirajuća. Ni ne pomišljajte da odete tamo, a da mu se ne najavite, to bi bila vrhunska uvreda, gora od bilo čega drugog. Osim ovoga, imajte na umu i činjenicu da su lokalni dopisnici kombinacija usamljenih vitezova i mučenika novinarstva zbog same prirode malih sredina u kojima rade, što novinari početnici (a i mnogi drugi) iz gradskih centara uglavnom ne znaju.

U kontaktu sa kolegom sa terena na koji se ide, mora se, pre svega iskazati poštovanje i, makar protokolarno, ukazati na njegovo prvenstvo u poslu, dok ste na njegovoj teritoriji. Možda je najbolja ideja porazgovarati s njim ljubazno na druge teme, pa ako vam se učini da je to moguće, pozvati ga da tekst radite zajedno, što bi bilo obostrano korisno, jer će tekst svakako biti neuporedivo bolji, a svi će, posebno vaš urednik, biti veoma zadovoljni.

Ako vaš medij nema lokalnog dopisnika, svakako potražite dopisnike ostalih medija, naročino one čije ste tekstove u arhivi videli kao dobre. Njihove telefone će vam većina njihovih urednika dati bez mnogo problema, svesni da ćete ih i tako dobiti za deset minuta, jednom kada odete u njihovo mesto. Pozovite kolege i najavite im se, umeće da cene vašu ljubaznosti, pristojnost i poštovanje «njihove teritorije». Čak i kada radite u konkurentskim medijima, lokalni dopisnici vole kada ih velegradske kolege, uz pomenutu dozu poštovanja, konsultuju za mišljenje ili pomoć. U provinciji, uprkos pojavnom stanju stvari, institucije ne postoje. Postoje samo ljudi. Ako uspostavite dobar odnos sa kolegama, oni će vam, devet od deset puta, rado i obilno pomoći. Ako pokažete samo malo osećaja za komunikaciju s njima, ponekad će oni to učiniti i nehotice, posle dva pića.Što se tiče novih, dodatnih lokalnih tema za koje možete biti zainteresovani, ovi ljudi ih imaju obično po nekoliko, svaki.

Neformalni kontakti

Razmislite, da li slučajno poznajete nekoga iz mesta u koje idete, poželjno nekoga ko sada živi u vašem gradu. Raspitajte se kod rođaka i prijatelja, možda oni imaju nekog poznanika odande. Ako pronađete takvu osobu, kontaktirajte je, ali se pobrinite da to vaš poznanik prethodno najavi. Takve osobe obično imaju potrebnu distancu, s obzirom da više ne žive tamo, ali i žive veze sa zavičajem. Njihova perspektiva je verovatno subjektivna, ali i takva veoma korisna.

Osim toga, ta osoba vam takođe može pomoći, svojim poznanstvima i preporukama, da steknete korisnog sagovornika, ili bar nekakve kontakte, bez potrebe za prethodnim dogovorima, pregovorima, šarmiranjima i ostalim ritualima koji konzumiraju vaše dragoceno, ograničeno vreme na terenu. Ipak, imajte na umu da su prijatelji i poznanici često i istomišljenici.