Digitalno snažni: Sajam medijske i informacijske pismenosti

Sajam medijske i informacijske pismenosti 2024.

Digitalno snažni: Sajam medijske i informacijske pismenosti

Radionice, kvizovi i diskusije o medijima i društvenim mrežama.

Foto: Nejra Hasečić/Selma Fukelj

Digitalno snažni bio je slogan ovogodišnjeg Sajma medijske i informacijske pismenosti. Trinaest radionica namijenjenih djeci, srednjoškolcima i nastavnicima održano je u ponedjeljak i utorak u Europe Houseu u Sarajevu.

Na devet postavljenih štandova posjetitelji su mogli da se upoznaju sa aktivnostima i materijalima različitih organizacija aktivnih u oblasti medijske i informacijske pismenosti. Mogli su uraditi kviz o medijima na štandu Mediacentra Sarajevo, te razgovarati sa savjetnicima Plavog telefona Udruženja ''Nova generacija'', koji pružaju psihološku pomoć i podršku djeci i mladima.

Lea Čengić, šefica Odsjeka za sadržaj i medijsku pismenost Regulatorne agencije za komunikacije (RAK), kaže da su radionice obuhvatile različite teme od osnova digitalne i informacijske pismenosti do moderacije sadržaja na društvenim mrežama. Radionice su održane i za djecu iz Javne ustanove Centar za slušnu i govornu rehabilitaciju Sarajevo.

“Imamo radionicu koja spaja na veoma interesantan način pitanja zdravstvene pismenosti i pismenosti vezane za naše razumijevanje i sposobnost tumačenja reklama. Na koji način oglašavanje utiče na promociju duhanskih proizvoda i kako raskrinkati takvu vrstu najčešće prikrivenog oglašavanja u sadržajima koji produciraju influenseri ali i sadržajima kao što su filmovi”, rekla je Čengić.

Centralni dio ovogodišnjeg sajma, kako je naglasila Čengić, bio je događaj Agenda za digitalnu sigurnost za Zapadni Balkan, koji je organizovan u saradnji sa TikTokom. Uključivao je niz diskusija i radionica, s ciljem podizanja digitalne pismenosti i svijesti o sigurnosti djece, žena i drugih ranjivih grupa online.

Posebna pažnja bila je posvećena digitalnoj pismenosti i online sigurnosti najmlađih, te načinima saradnje sa kompanijama društvenih mreža koje imaju značajan broj korisnika na prostoru Zapadnog Balkana, poput TikToka. Tokom održanih diskusija je zaključeno da je za suočavanje sa izazovima koje donose nove tehnologije potrebna redovna saradnja između vladinih institucija, civilnog društva i internet platformi.

“Posebno nam je drago što je svake godine program sve bogatiji i ove godine traje dva dana. Pored sajma, posebno nam je drago da su se naši partneri širom BiH odazvali kampanji Dani medijske i informacijske pismenosti i organizovali niz interesantnih aktivnosti u cijeloj BiH, ne samo u Sarajevu već i u Mostaru, Istočnom Sarajevu, Banjaluci, Ugljeviku, Zvorniku, Tuzli”, rekla je Čengić.

Agencija za predškolsko, školsko i srednje obrazovanje organizovala je dvije radionice. Cilj radionice "Digitalna dijeta'' bio je kod učenika razviti zdrave digitalne odnose i umanjiti potencijalne negativne posljedice prekomjernog korištenja tehnologije. Na radionici “Medijska pismenost i dezinformacije” učesnici su imali priliku upoznati se sa eTwinning platformom, koja je namijenjena međunarodnoj saradnji nastavnika i učenika, kao i sa njenim prednostima za razvoj medijske i informacijske pismenosti.

“Naš tim pomaže svim nastavnicima koji žele postati aktivni članovi eTwinning zajednice da se odmah priključe online, omogućavajući im pristup savremenim obrazovnim trendovima i kontinuiranom profesionalnom usavršavanju”, rekla je Branka Popić, stručna savjetnica za društvene nauke i umjetnost iz Agencije za predškolsko, školsko i srednje obrazovanje.

Agencija je uradila istraživanje koje procjenjuje digitalne kompetencije učenika i njihovu pripremljenost za korištenje informacionih tehnologija u obrazovnom procesu ICILS 2023, čiji rezultati će se objaviti 12. novembra. Popić je naglasila da su takvi pokazatelji ključni za planiranje daljeg razvoja obrazovnih sistema u BiH, posebno u kontekstu digitalizacije nastave i jačanja medijske i informacijske pismenosti.

Radionicu o moderaciji sadržaja na društvenim mrežama za učenike srednjih škola održali su članovi Koalicije za slobodu izražavanja i moderaciju sadržaja, koja okuplja 18 organizacija i članova iz BiH. Rašid Krupalija, urednik Raskrinkavanje.ba i jedan od voditelja radionice, rekao je da su u fokusu radionice bili štetni sadržaji na koje mladi nailaze na internetu, poput dezinformacija i govora mržnje.

“Iskustvo je bilo pozitivno, imali smo dosta interakcije sa učesnicima. Radionica je dizajnirana da budemo više orijentisani prema njima kao korisnicima društvenih mreža, ne da radimo klasično predavanje, već da pričamo sa njima kao ljudima koji koriste društvene mreže i koji imaju koristi od moderacije sadržaja na društvenim mrežama, odnosno od poznavanja pravila i načina na koji se sadržaji moderiraju’’, rekao je Krupalija.  

Na postavljenim štandovima učesnici su se mogli upoznati i sa materijalima RAK-a, Javne ustanove Bibiliteka Sarajevo, UNICEF-a, organizacija Zašto ne, Mediacentra Sarajevo, JABiHEU i Centra civilnih inicijativa.

Posjetitelji su na štandu Mediacentra radili kviz o online medijima i medijskim sadržajima, manipulacijama fotografijama i podacima, o govoru mržnje u medijima i tehnikama ubjeđivanja u reklamama. Selma Zulić Šiljak, projektna koordinatorica iz Mediacentra Sarajevo, kaže da su se mnogi posjetitelji zabavili pogađajući da li je fotografija upotrijebljena u pravom kontekstu ili je preuzeta sa nekog drugog događaja, a kviz se pokazao kao dobar pristup za rad sa djecom iznad 12 godina.

“Primijetili smo da djeca nisu dovoljno osviještena o različitim manipulacijama kroz vizualizirane podatke i mnogi su pravili početničke greške u tumačenju, ali ono što je dobro jeste da pokazuju znatiželju i veliko interesovanje”, zaključila je Zulić Šiljak.

Sajam je održan u sklopu Dana medijske i informacijske pismenosti, koje organizuje RAK, uz saradnju i učešće organizacija okupljenih u Mrežu za medijsku i informacijsku pismenost.

___

Želite sedmični pregled vijesti, analiza, komentara i edukacija za novinare u Inboxu Vašeg e-maila? Pretplatite se na naš besplatni E-bilten ovdje.