Deja Vu

Deja Vu

Deja Vu

Kako izgleda predizborni matrix na domaćim internet portalima?

Lijenost sarajevskog jutra kao lokva se razlila oko kvarta. Škripi ljuljačka na dječijem igralištu iza zgrade. Čuje se pokoji par štikli, poneki glas. Ptice. I onda kliknem na #izbori2014. I sve se promijeni. Sila me, kroz displej kompjutera, uvlači u drugi, novi, drugačiji svijet. Blještavo, šareno. Kravate, odijela, lažni osmjesi. Jedan prijeti, drugi traži, treća najavljuje. Svi su „bučni“, prijeteći, „glasni“. Pršte uzvičnici, uvijaju se kao zmije upitnici, kažiprsti gledaju ravno u nebo. Počelo je, mete smo.

Između krajnosti

Pratim dvadesetak portala iz stotinu najposjećenijih u BiH prema rangiranju alata alexa.com. Ovom alatu jedan kolega zamjera nepreciznost, ali po mom mišljenju alat ipak daje zadovoljavajuće rezultate za grube procjene poput ove moje. Fokus bacam na sadržaje, ne na statistike.

Dva su različita pristupa pokrivanju izbora među domaćim portalima. Većina bira opciju grupisanja podataka koristeći tagove što posjetiocima omogućava da jednim klikom dobiju sve članke vezane za izbore. Matrix sa početka priče. Takve primjere imamo na klix.ba, avaz.ba, radiosarajevo.ba, bljesak.info, fokus.ba, oslobodjenje.ba, itd.

(klik za veći format)

Drugi način je tretiranje izbornih vijesti kao i svih drugih vijesti smještajući ih u sadržaj bez zajedničkog taga. Za taj izbor odlučili su se glassrpske.com, buka.com, te neki regionalni portali poput biscani.net ili krajina.ba, a koji su među 20 najposjećenijih informativnih stranica u Bosni i Hercegovini.

Prateći portale zamjećujem prodaju /ustupanje reklamnog prostora na informativnim portalima u predizborne svrhe. Različite političke opcije imaju različite medijske pozicije. Neki posjeduju medije, drugi kontrolišu javne medije, treći kupuju prostor i priliku za poruku u postojećim medijima. Zanimljiva situacija na krajiškim portalima i u Visokom. Prema bojama čini se da SDA i SDP znatno troše na kupovinu prostora.

(klik za veći format)

Na krajina.ba pažnju mi privlači i jedan članak. Manir njegovog naslova. Anti-naslov, u osnovi. I potpis redakcije. Izgleda da Izetbegović u redakciji ovog portala nema saveznika.

S druge strane, na klix.ba, u neugodnoj sekciji Izbori 2014, drugi manir. Predizborno novinarstvo obično je papagajsko i sastoji se od nekritičkog prenošenja svega što političari kažu u mikrofon ili pošalju iz štabova.

Čini se da će konzumenti sadržaja sa internet portala naredne sedmice provesti između ove dvije novinarske krajnosti.

(klik za veći format)

SNSD - 3 u 1

Zanimljiv početak SNSD-ove predizborne kampanje na internet portalima. Tri internet medija, složno kao jedan u javnost izlaze sa stranačkim saopštenjem u kojem kao da nema novinarskih intervencija nego je onako kako je stiglo iz stranke, prenesenu u javnost. Identične naslove objavljuju glassrpske.com, nezavisne.com iz Banja Luke i bljesak.info iz Mostara.

(klik za veći format)

U SNSD-u su se pobrinuli i za moj naredni sadržaj. Nekom je palo na pamet da prema navodnoj gledanosti dvije televizijske emisije, učesnike jedne od njih proglasi pobjednicima. Sve je to sa fancy logotipom upakovano i objavljeno kao „medijska pobjeda“ . Podatak koji se nudi naprosto je nedovoljan za zaključak koji slijedi. Izvor: pressrs.ba

Na „odokativne“ izvore poziva se i avaz.ba. koji u političkoj kampanji, navikli smo, jasno zastupa interese Fahrudina Radončića i stranke SBB. Nepromjenjeno stranačko saopštenje ide direktno u javnost.

OK Koral 2014

Iritantno je koliko u Bosni i Hercegovini novinari vole koristiti ratni ili vojni žargon. Posebno je, po meni, problematično korištenje takvih riječi, izraza i fraza u uslovima napetosti kakva tradiocionalno već vlada u državi, a „naj-posebnije“ u predizborno vrijeme. Zato me začudila ova vijest bez smisla, uradak koji po mom mišlljenju ne može opravdati svoj nastanak.

(klik za veći format)

Čini se da se kako dani prolaze kampanja postaje jača i ljuća. Medijski prostor, pa tako i njegov dio na internetu postaje sve zatrovaniji gomilama informacijskog smeća. Množe se i stranački portali, lažni izvori informacija koji unose dodatnu informativnu konfuziju. Javnost je svakodneno zasipana kišom sadržaja koji su često bizarni i nevažni. Izvan te matrice je realnost. Ljuljačka i dalje škripi, djeca se i dalje igraju. Potrebe iz realnosti često se ne podudaraju sa ponudom političke matrice. Lista najčitanijih sadržaja na oslobođenje.ba na dan 16. septembra pomaže mi da poentiram. Do narednog susreta u matrici...

(klik za veći format)