Naše (internetsko) selo

Predizborni cirkus: ponovo u našem (internetskom) selu

Naše (internetsko) selo

Aleksandar Brezar o upotrebi interneta i društvenih medija u ovogodišnjoj predizbornoj kampanji.
 
Kada govorimo o uspješnoj upotrebi društvenih mreža za pridobijanje naklonosti birača, ne smijemo zaobići primjer Baracka Obame. Tadašnji senator iz Illinoisa za izuzetno uspješnu predizbornu kampanju za američkog predsjednika 2008. može dobrim dijelom zahvaliti progresivnom pristupu novim medijima, gdje je koristeći Twitter, sada praktično nepostojeći MySpace, Facebook i YouTube, te redovne podcaste i strategije (pseudo)viralnog marketinga, posebno profitirao na motivaciji onog dijela biračkog tijela koje u skoro svim demokratskim državama rijetko ili nikako ne glasa, kao i specifičnih demografskih grupa koje su tradicionalno neopredijeljene do samih izbora. Neki će reći, lako je Obami kada na raspolaganju ima 16 miliona dolara, a website mu vodi jedan od osnivača Facebooka, Chris Hughes. Međutim, čak i letimični pogled na aktivnost naših stranaka i nezavisnih kandidata na društvenim mrežama ukazuje na činjenicu da mediokritetni standardi, nedostatak metodološkog pristupa i nepoznavanje funkcija interneta kao alata za promotivne i propagandne aktivnosti dominiraju i u ovim segmentom predstavljanja kandidata i njihovih platformi. 
 
Prošli izbori su prošli poprilično nezapaženo na društvenim mrežama, ali je širenje promotivnih djelatnosti na sferu interneta ove godine itekako primjetno. Krenimo od stranaka koje su već na vlasti: prisustvo SDA na internetu se većinom svodi na postavljanje članaka sa svoje službene stranice (sda.ba) na svoju Facebook stranicu, registrovanu 2010. Nejasno je da li koriste i Twitter profil, kojeg će prosječni glasač teško naći, jer je umjesto službenog naziva stranke korišten slogan ("Snaga BiH"), a link na Twitter ne postoji na ostalim stranicama SDA, što dovodi u pitanje njegovu legitimnost. To je vjerovatno razlog zbog čega ovaj nalog trenutno prate samo 22 osobe. Facebook stranica SDA sadrži i veliki broj fotografija sa skupova, koje djeluju amaterski: dobar dio fotografija je mutan ili loše osvijetljen, izbor fotografija je nasumičan, a iz fotografija je teško razlučiti da li su procjene iz tabora SDA o broju okupljenih na određenom skupu realne, ili samo dio propagande.
 
 
Osim izvještaja sa tribina, skupova i okruglih stolova i video reklama koje insistiraju na patriotskom duhu, nigdje se ne može naći bilo kakva koncizna strategija kojom se SDA planira voditi u naredne četiri godine, ukoliko budu učestvovali u vlasti. Listu kandidata za opšte izbore 2014. je nemoguće naći. Također, praktično ne postoji nijedan pokušaj dvosmjerne komunikacije sa biračima, te se čini da u SDA svoju internet aktivnost tretiraju jednako kao i prisustvo u ostalim medijima. Sporno je, međutim, korištenje nedavne nesreće u Raspotočju u promotivne svrhe - pored slika sa dženaze i komemoracije, gdje nas moderator Facebook stranice SDA suočava sa slikama uplakane rodbine, te isticanja činjenice da su "pripadnici političkog i javnog života" prisustvovali dženazi, ne postoji nikakav osvrt na katastrofalne uslove rada rudara u našoj zemlji, kao ni bilo kakvo javno očitovanje ministra energije, rudarstva i industrije, Erdala Trhulja, inače člana ove stranke, pod čijom su ingerencijom i rudnici u FBiH, što je u osnovi vrlo neosjetljiv i egoističan potez.
 
Predsjednički kandidat SDA, Bakir Izetbegović je relativno aktivan na Twitteru, mada se sadržaj svodi linkove na tekstove i YouTube klipove na njegovoj službenoj stranici. Zanimljivo je da je site nudi veoma detaljne kontakt informacije, pa je tako dostupan i broj telefona trenutnog člana Predsjedništva BiH u njegovom kabinetu (!), a poseban kuriozitet na Facebook stranici SDA je i "predsjednički selfie" sa potencijalnim glasačima, što je minimalan pokušaj nekog modernijeg pristupa u inače vrlo konzervativnoj prezentaciji Izetbegovića na internetu. Njegovu političku platformu za naredni period je također praktično nemoguće naći.
 
 
SDP BiH je malo ozbiljnije pristupio korištenju društvenih mreža, pa tako osim službene Facebook stranice i Twitter profila (na oba sitea su se registrovali 2010.), imaju i službeni hashtag, #ujedinjeni. Također, na Twitter profilu često postavljaju i sadržaje drugih korisnika. Ipak, ni u SDP-u moderatori Facebook stranice ne ulaze u dvosmjernu komunikaciju sa biračima, već također većinom postavljaju sadržaje objavljene na svojoj službenoj stranici (sdp.ba). Čini se da solidan PR tim stoji iza njihove prezentacije, pogotovo kada se uzme u obzir da je SDP odustao od billboard kampanje ove godine, te će, kako kažu, ta sredstva preusmjeriti u humanitarne svrhe. Zato čudi potez gdje, par postova na Twitteru iznad, možemo vidjeti autobus oslikan likom njihovog predsjedničkog kandidata, Bakira Hadžiomerovića.
Možda bi bolji rezultat polučila odluka da se ne štampaju ni ostali potrošni promotivni materijali, ali stiče se dojam da je i za odluku da se u ovu predizbornu kampanju uđe bez billboarda trebalo hrabrosti u stranci koja se uporno trudi da se prezentira kao napredna i moderna. Na posebnoj sekciji podstranice SDP-a, "Na pravom putu", gdje su predstavljeni rezultati stranke u protekle četiri godine, dobar dizajn ipak nije u stanju da ublaži činjenicu da je ono što je u četiri godine urađeno ustvari jako malo. Pohvalno je to što je strategiju za naredni period relativno jednostavno naći, te što je osim sažetka po oblastima moguće skinuti i opširnije informacije u pdf formatu.
 
 
Predsjednički kandidat SDP-a Bakir Hadžiomerović teško da ulijeva samopouzdanje izborom slogana "Bakir umjesto Bakira", koji se može vrlo lako protumačiti kao "četiri godine istog, samo u drugom pakovanju". Sama odluka da Hadžiomerović bude SDP-ov predsjednički kandidat iako nema ranijeg političkog angažmana je od početka zahtijevala mnogo ozbiljniju prezentaciju njegove platforme, kojoj ne pomaže ni promotivna pjesma Irine, Puške i Almasa, jer se stiče dojam da bi Hadžiomerović ipak radije bio pop-rock zvijezda, a ne ozbiljan politički kandidat.
 
Demokratska fronta BiH nema zaseban YouTube kanal, a Twitter ne koristi, iako imaju profil. Njihova web stranica (demokratskafronta.ba) sadrži političku strategiju u sedam zasebnih podstranica, od kojih neke sadrže kratki opis i opciju za skidanje opširnijih informacija u pdf formatu, dok u drugim ("obrazovanje" i "sport i kultura") nema nikakvog sadržaja. Facebook stranica DF BiH je po svemu vrlo slična ostalim, s tim da sadrži poseban tab u meniju koji vas vodi na Facebook aplikaciju "Emir Suljagić". Sama svrha aplikacije je nejasna. Klik na jedinu opciju na aplikaciji dolazite do pop-up menija, gdje treba unijeti ime i prezime i grad u kojem živite, da bi vas aplikacija preusmjerila na stranicu gdje vam se Emir Suljagić zahvaljuje na učlanjenju. Učlanjenju u šta i kojom svrhom? Osim ove, druga vrsta interakcije sa biračima ne postoji. Dalje, i DF BiH ima promotivni autobus i majice specifične narandžaste boje koja vas tjera da se zapitate šta su time željeli reći i da li se možda moglo mudrije pristupiti izboru boje koja nema neki nacionalni ili politički kontekst. Predsjednički kandidat Emir Suljagić također ima Facebook stranicu koja je po sadržaju identična stranici stranke, a link na njegovu ličnu stranicu (emirsuljagic.ba) također vodi na konfuznu FB aplikaciju/internet stranicu. Čini se da se moglo više vremena provesti u pronalaženju elegantnijih rješenja pri pokušaju implementiranja novih pristupa dopiranja do birača u slučaju DF-a.
 
 
Naša stranka, čiji slogan počinje magritteovski sa "Nemamo slogan", ima vrlo jednostavan i pregledan website (nasastranka.ba). Na podstranici "Rješenja" nudi se kratki pregled političkog programa stranke u osam sekcija. Doima se da su se ipak mogli malo više potruditi oko svog programa, jer sekcija "Kultura i sport" ne sadrži ništa. Tu je i sekcija "Ljudi", gdje se može zamjeriti nedostatak biografija za kandidate na oktobarskim izborima, kao i činjenica da je sekcija sa njihovim imenima na samom dnu stranice. Na svakoj podstranici sa desne strane se može naći sekcija "pridruži se", ali nije baš najjasnije kako funkcioniše, te da treba unijeti e-mail adresu u za to omogućen prostor. Šta se kasnije dešava putem e-maila (dobijete li pristupnicu, postajete li član stranke automatski, ili vas samo dodaju na mailing listu), također je nejasno. Facebook stranica je vrlo slična ranijim, a interakcije također nema, kao ni bilo kakve diskusije između moderatora stranice i posjetilaca. Stranka koja je osnovana 2008. je prisutna na FB-u tek od 2012.
 
 
SBB BiH, koja se u zadnje vrijeme često predstavlja i kao SBB - Fahrudin Radončić, je postigla viralnu popularnost iz sasvim pogrešnih razloga: naime, neko je odlučio da je slogan "Cunami pravednosti i snažnog razvoja" idealan za predstavljanje ove stranke, ne uzimajući u obzir činjenicu da riječ cunami, kao plimni talas, automatski asocira na katastrofalne poplave u BiH, te da je možda glasačima cunamija za ovu godinu i više nego dosta. Njihova Facebook stranica je u skladu sa stranicama ostalih stranaka, pa tako služi samo za postavljanje galerija sa predizbornih skupova i članaka sa njihove službene stranice (sbb.ba), kao i Twitter profil, koji je podešen da automatski prenosi FB postove i ništa više. Stranica SBB-a je specifična po činjenici da vam, prije nego što možete pristupiti sadržaju, ponudi članstvo, te je jedna od rijetkih koja ima posebnu sekciju za uplaćivanje članstva u stranci.
 
Sekcija "Politike", u kojoj bi trebala biti predstavljena platforma stranke za naredni period, je u vrijeme pisanja ovog članka još uvijek bila "u pripremi", što je u tragikomično s obzirom da je ostalo još samo mjesec dana do izbora. S obzirom da je u pitanju stranka koja dobar dio svog identiteta bazira na kultu ličnosti svog predsjednika, jasno je da se računa na činjenicu da potencijalnim glasačima nisu bitne ideje i strategije, već da je kraći citat o "cunamiju koji neće stati iako ga je uplašena vlast nakratko zaustavila" dovoljan da znamo o kome i čemu se radi. Kompletan nastup SBB-a i Fahrudina Radončića na društvenim mrežama i internetu uopšte je najlakše opisati kao zastrašujuće štur i populistički banalan.
 
 
Još jedan politički kandidat izazvao je brojne reakcije na internetu: Mustafa Cerić, bivši reis IZ BiH, na ovim izborima jedan od kandidata za člana predsjedništva BiH, već je u prvim danima predizborne kampanje naišao na kritiku koja je bila pogotovo oštra putem interneta, sve radi logotipa predstavljenog na promotivnim materijalima ovog nezavisnog kandidata. Logotip je tačna kopija već postojećih logotipa jednog kasina iz Las Vegasa i jedne hrišćanske organizacije, a objašnjenje koje je Cerić postavio na svoju Facebook stranicu je istovremeno iskoristio i za populistički komentar i za obračun sa neistomišljenicima, te za skretanje dijaloga u potpuno nepovezani kontekst u kojem je on žrtva napada na vlastiti lik i djelo. Osim toga, njegovo prisustvo na internetu se ne ističe ničim posebnim, a njegova web-stranica (mustafaceric.ba), osim tipičnih obraćanja glasačima, sadrži i mogućnost podržavanja kandidature - koje je na stranici nedefinisano, pa se tako glasačima preporučuje da prije svega kontaktiraju Cerićev ured lično - i kakav-takav program u četiri glavne, generalizirane tačke. Treba napomenuti da i Cerić koristi hashtag opciju, pa su njegovi hashtagovi #sacuvajmozemlju i #uredimodrzavu, a vrlo je aktivan i na Facebooku i na Twitteru, gdje on (ili osoba zadužena za PR pri njegovom uredu) često postavlja čak i najbanalnije tekstove i fotografije sebe u medijima. Komunikacija sa posjetiocima njegovih profila je nepostojeća.