Saveti za novinare za upravljanje kontaktima na Twitteru
Saveti za novinare za upravljanje kontaktima na Twitteru
Kako da se probijete kroz kakofoniju na Twitteru i brže i efikasnije nađete važne informacije, kao i da poboljšate kvalitet mreže svojih kontakata.
Prvog dana mog posla kao novinskog reportera urednik mi je dao mali adresar.
Rekao mi je da zapišem imena, adrese i brojeve telefona svih ljudi koje upoznam.
Novinarstvo počiva na ljudima, rekao je, a dobar adresar je od ključne važnosti.
To su bila vremena pre e-maila, Twittera, Facebooka, Google+ i LinkedIna.
Sada je sve drugačije. Nemam više papirni adresar. Svi moji kontakti su digitalni. Unosim ih online i automatski se sinhronizuju na svim uređajima koje koristim. Ako izgubim neki od uređaja, neću izgubiti i kontakte.
Upravljanje digitalnim kontaktima
Tehnološki napredak mi pomaže u pohranjivanju i preuzimanju informacija. Mogu da kliknem na kontakt da bih tu osobu pozvao, poslao joj poruku ili e-mail. Mogu da vidim gde je i šta radi zahvaljujući društvenim mrežama.
Ali i dalje moram da organizujem kontakte. Dobra vest je da vam društvene mreže mogu pomoći da organizujete kontakte tako da postanete efikasniji.
Četiri društvene mreže koje redovno koristim su Twitter, Facebook, Google+ i LinkedIn. U ovom članku govoriću o Twitteru.
Velika greška pri korišćenju Twittera je da automatski pratite sve one koji prate vas. Tako može da se desi da pratite prevare tipa “obogati se na brzinu”, promotivne sajtove za Viagru ili one koji nude neveste iz inostranstva.
To je loše jer oni koji odluče da li će vas pratiti ili ne mogu da provere koga vi pratite da bi dobili predstavu o vašoj ličnosti. To s kim se družite u digitalnom svetu mogao bi da bude odlučujući faktor kada drugi budu razmišljali o tome da li da vas prate ili ne.
Takođe, Twitter će predložiti koga treba da pratite na osnovu onoga što tvitujete i osoba sa kojima ste već povezani. Ako pogrešno upravljate tim vezama možete da oslabite snagu tih preporuka.
Slično tome, ni na Facebooku, Google+ i LinkedInu ne treba samo da privatate veze s ljudima bez razmišljanja.
Neki od korisnika LinkedIna mogu da zloupotrebe moguću povezanost s vama za ličnu korist. S druge strane, pravi kontakt na LinkedInu može da otvori celu novu mrežu kontakata i da obogati vaš novinarski rad.
Dakle, treba biti oprezan; ne možete samo da kliknete i prihvatite kontakt. Ali hajde da se pobliže pozabavimo prihvatanjem i pronalaženjem kontakata na Twitteru. Ovo su moja lična pravila za praćenje kontakata na Twitteru.
Strategija upravljanja kontaktima na Twitteru
Svakog dana odvojite malo vremena da proverite da li vas neko nov prati na Twitteru. Kada to radite, treba da obratite pažnju na sledeće.
Biografije
Pročitajte kratku biografiju te osobe. Ako ona ne sadrži ključne reči koje imaju veze s vašim radom, onda taj možda i nema razloga da pratite taj kontakt.
Te ključne reči su važne. Da li one pominju novinarstvo, elektronske medije, medije uopšte, društvene mreže ili bilo koju drugu oblast koja vas zanima? Da li pominju oblasti koji pokrivate ili teme za koje ste specijalizovani?
Te biografije su od ključne važnosti. Ako ne vidim neke od ključnih reči koje tražim u nečijoj biografiji, mala je verovatnoća da ću pratiti tu osobu, a retko pratim nekoga ko se nije potrudio da stavi biografiju.
Tvitovi
Proverite tvitove te osobe da vidite da li vas zanima ono što objavljuje ili je to trivijalno (barem vama). Uvek vredi otići na profil osobe da vidite njenih poslednjih desetak tvitova ako imate dilemu. Pogledajte koliko puta je osoba prenosila tvitove drugih ljudi i da li je dodala vrednost takvim tvitovima ili ne. Pogledajte da li doprinosi konstruktivnom i dobro informisanom razgovoru ili samo promoviše sopstveni materijal.
Koga prate
Sada kliknite na profil te osobe. Pogledajte koga prati. Da li su ti kontakti u branši sličnoj vašoj? Da li bi mogli da vam budu korisni u budućnosti? Da li želite da budete dovedeni u vezu sa tom grupom? Ako je odgovor ne, nemojte da pratite tu osobu. Ako je odgovor da, onda ćete možda odlučiti da je pratite.
Proučite one koji prate njih
Kliknite na one koji prate tu osobu da biste saznali više o njihovoj mreži kontakata i njenom opsegu. Na brzinu pogledajte koji su to ljudi koji smatraju tvitove te osobe vrednim. Sve ove informacije vam pomažu da procenite da li ima smisla da tu osobu dodate svojim kontaktima.
Ako ta osoba odluči da prenese neki od vaših tvitova koje bi ljudi na listi njenih kontakata mogli da prenesu dalje onima koji njih prate, dobro je znati ko je i ko su ti njeni kontakti.
Ako će ta osoba preneti pitanje koje ste postavili, to su ljudi koji bi mogli da ponude odgovore.
Prihvatanje novog kontakta
Kada odlučite da je taj novi kontakt dobar za vas, odlučićete da li da ga pratite ili ne. Ako odlučite da ga pratite, sad ste povezani. Ta osoba će dobiti poruku da je pratite. Neki će vam odmah odgovoriti porukom ‘hvala što me pratite’. Takve poruke su najčešće automatski generisani odgovori.
Savet: pažljivo razmislite da li ćete omogućiti automatsku poruku koja će biti poslata onima koji vas prate. Te poruke me uvek odbijaju i stvaraju sumnju. Možda je to samo moj lični stav, ali ja radije ne bih imao standardnu poruku koja se šalje svima.
Twitter liste za organizaciju informacija
Dobro je da organizujete svoje kontakte da biste mogli lakše da nalazite sve novo što objavljuju.
Jedan od načina da to uradite su Twitter liste. Kliknite na opciju ‘dodaj ili ukloni sa liste…’ [‘add or remove from lists..’] i stavite svoj novi kontakt na neku od lista (što vam omogućava da sortirate kontakte po temi/regiji da biste kao novinar mogli da imate pomoć pri prikupljanju informacija na određenu temu ili o određenoj zemlji – samo kliknete na tu listu).
Ja sam napravio veći broj lista za područja na kojima radim i teme koje želim da pratim. Nekada neki kontakt stavljam na dve liste.
Ako nađete novi kontakt koji ne potpada ni pod jednu od vaših postojećih lista za teme/mesta, naprosto kliknite na ’kreiraj novu listu’ [‘create new list’]. Ta opcija je moćna i izuzetno korisna. Tako ćete moći da kliknete na svoje Twitter liste da vidite samo postove o određenoj temi ili području.
To možete da uradite na Twitteru ili tako što ćete postaviti strimove (engl. streams) na nekom od alata kao što je Hootsuite ili TweetDeck.
Održavanje digitalnog adresara
Sada gradite svoj digitalni adresar na Twitteru. Ako to radite redovno, videćete da ćete moći da a) se probijete kroz kakofoniju na Twitteru i brže i efikasnije nađete važne informacije, i b) počnete da širite svoju mrežu kontakata tako što ćete poboljšavati i njen kvalitet i kvantitet.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Članak je objavljen na sajtu MediaHelpingMedia.org 25.6.2012. pod nazivom Tips for journalists on managing Twitter contacts, a njegovo dalje preuzimanje i objavljivanje podleže isključivo uslovima preuzimanja sadržaja koji su navedeni na ovom sajtu.