Osnove konstrukcije složenog radio-priloga
Osnove konstrukcije složenog radio-priloga
Da bismo napravili dobar složeni prilog, moramo se koncentrisati na njegovu strukturu, tj. na način na koji gradimo takav prilog. Kao i uvijek, dobro snimljeni isječci i uspješna upotreba zvučnih efekata i atmosfere, pomoći će nam da dodjemo do najboljih rezultata.
Možda najteža forma za dobru realizaciju naziva se the package (doslovno: paket), jer sadrži zbir jedinica zamotanih zajedno ne uz pomoć papira, već reporterovog glasa. Naš je zadatak da provedemo slušaoca kroz priču krećući se od isječka (clip) do isječka, posredstvom kratke i informatvne međunajave (links). Zavisno od dužine emisije vijesti, prosječno trajanje složenog priloga je između dva i četiri minuta. Kratki prilog te vrste, koji traje možda 35 sekundi i sadrži jedan ili čak dva isječka, zove se wrap (zaokruženi prilog). Dugi složeni prilog, u trajanju izmedju 10 i 30 minuta, zove se dokumentarac. Da bismo napravili dobar složeni prilog, moramo se koncentrisati na njegovu strukturu, tj. na način na koji gradimo takav prilog. Kao i uvijek, dobro snimljeni isječci i uspješna upotreba zvučnih efekata i atmosfere, pomoći će nam da dodjemo do najboljih rezultata.
U programu, složeni se prilog uvodi glasom spikera koji čita najavu (cue). Kad pravite složeni prilog, morate pokušati da napišete snažnu, logičnu najavu, jer vam to pomaže da fokusirate misli na ono što želite reći i na način na koji ćete to prenijeti slušaocima. Pobrinite se da smislite dobru najavu: ako je ona dobro napisana, inspirisaće vas i voditi ka dobrom složenom prilogu, koji odražava tu istu logiku, balans, način rasprave itd. Neki reporteri vole da počnu rad na složenim prilogu tako da prvo naškrabaju najavu, jer ih to tjera da urede svoje misli od samog početka.
Kako da počnem konstruisati moj složeni prilog?
Ne postoji neko strogo pravilo, izuzev da on mora da ima dobre početak, sredinu i kraj. Mora da reflektuje razne uglove priče, odgovori na ključna pitanja i bude lako razumljiv. Klasičan složeni prilog je onaj o štrajku: treba vam isječak od radničkog vođe, isječak od uprave, možda neki zvučni efekti iz tvornice i možda anketa iz javnosti (vox pop) da bi prenijeli jedno ili dva drugačija mišljenja. Ako priča/vijest ima dvije ili više strana, tada je složeni prilog pravi način da se o njoj izvjesti.
Isječci
Neka budu kratki i relevantni. Dok putujete nazad sa vašeg intervjua, ne zurite kroz prozor autobusa, izgubljeni u prostoru: preslušajte vašu traku i pokušajte izabrati vaše isječke, to će vam uštedjeti vrijeme. To takođe znači da ćete po povratku imati jedan isječak da ponudite vašem uredniku za prve naredne kratke vijesti. Evo dobre ideje: ponudite jedan-dva isječka sa najavama uredniku tokom dana, tako ćete imati vašu priču/vijest koja teče i razvija se dosta prije emitovanja glavne emisije vijesti na kraju dana. Dok birate isječak, smislite kako ćete ga montirati u najkraćem mogućem obliku, ne gubite pet dragocijenih sekundi za nebitno mrmljanje. Puštajte isjčeke jedan uz drugi da biste dobili dinamiku vašeg složenog priloga. Pogledajte priloženi redoslijed.
Povezni tekst
Neka bude kratak i relevantan. On treba da vodi slušaoca kroz priču objašnjavajući šta se dešava, gdje, kako i zašto. Koristite isječke da ilustrujete zaključke koje donosite. Slikajte slike da postavite scene tamo gdje to odgovara. Upotrijebite zvučne efekte da ih obojite. Vaš posljednji povezni tekst treba da pokuša da slušaocima da opšti zaključak, ukazujući kuda priča može da krene u budućnosti.
Mogući redoslijed za složeni prilog o štrajku
Uvod:
objašnjava štrajk, balansira riječi o reakciji direkcije 00.20
Zvučni efekat:
zvukovi fabrike, utišavaju se da daju podlogu za... 00.05
Povezni tekst 1:
detaljnije objašnjava zašto radnici štrajkuju i uvodi prvog govornika... 00.13
Isječak 1:
radnički vodja optužuje direkciju za financijsku nebrigu... 00.18
Povezni tekst 2:
objašnjava kako direktori reaguju na štrajk i optužbe radnika 00.15
Isječak 2:
direktor opravdava.symanjenje plata u cilju smanjenja troškova proizvodnje i izlazlaska na slobodno tržište... 00.20
Povezni tekst 3:
više detalja, npr. međunarodna trgovina, perspektiva na domaćem tržištu, prethodni štrajkovi i sl. 00.14
Isječak 3:
anketa (vox pop), podrška i suprotstavljanje štrajkačima i direkciji 00.15
Povezni tekst 4:
zaključak, usmjeravanje priče ka pregovorima za dva dana 00.12
Urednički balans je veoma važan u pripremi složenih priloga. Pokušajte dati svim stranama pravedan udio u razgovoru. Ne govorite o javnosti kao "žrtvi" štrajka jer radnici mogu da kažu: "Ne, radničke porodice su prave žrtve". Ne govorite o bezobzirnim direktorima jer šefovi mogu da kažu: "Ne, radnici su bezobzirni, ovaj štrajk će donijeti štetu fabrici".Ako dobijete jake riječi, koristite isječke da ih emitujete. Ako koristite statističke podatke atribuirajte ih (pripišite ih odredjenom izvoru). Nemaju svi složeni prilozi dvije strane, ali najbolji imaju najmanje toliko.
Materijal je korišten na BBC Školi novinarstva Mediacentra Sarajevo.