Osnovni principi online novinarstva: KRATKOĆA

Osnovni principi online novinarstva: KRATKOĆA

Kako i zašto je talent za kratkoću jedna od osnovnih vještina koju treba online novinar – bilo da piše članak ili koristi multimediju.


Tekst je preuzet uz odobrenje autora bloga Onlinejournalismblog.com Paula Bradshawa, gdje je objavljen pod naslovom 'BASIC principles of online journalism: B is for Brevity'.

 

U prvom dijelu serijala od pet dijelova istražujem kako i zašto je talent za kratkoću jedna od osnovnih vještina koju treba online novinar – bilo da piše članak ili koristi multimediju. Ovo će biti dio knjige o online novinarstvu koja će uskoro biti objavljena – svi komentari su dobro došli.

 

Ne treba reći da je web drugačiji, ali ipak ću reći: web je drugačiji. To nije štampa, to nije televizija, to nije radio.

 

Onda, zašto pisati sadržaj za web na isti način na koji se piše za novine ili za elektronske medije?

 

Neki mediji su to ranije radili, a neke to rade još uvijek. To se zvalo „lopatanje“ – proces u kojem je sadržaj kreiran za drugi medij (uglavnom za štampu) „lopatom nabacivan“ na web, bez puno brige o tome ima li to smisla.

 

A nema.

 

Ljudi čitaju web sajtove drugačije nego što čitaju novine, gledaju televiziju ili slušaju radio. Za početak, čitaju 25% sporije nego što čitaju novine – zato što kompjuterski ekrani imaju mnogo nižu rezoluciju nego štampa: 72 tačke po kvadratnom inču, za razliku od 150 do 300 u novinama i magazinima (ovo se može promijeniti, ali korisničke navike će vjerovatno ostati iste neko vrijeme).

 

Zbog toga morate prenijeti svoju priču u manje vremena nego što biste mogli u štampanim medijima. Morate razviti kratkoću.

 

Kratke forme

 

Kratkoća je potrebna na više nivoa. Na najočiglednijem nivou, kraći članci bolje funkcionišu online jer je većini ljudi naporno čitati duge dokumente na ekranu, ili im je „skrolanje“ prenarporno ako traže nešto tačno određeno ili sažeto.

 

Ovo ne znači da trebate napisati crticu od 500 riječi umjesto veličanstvenog opusa od 3.000 riječi koji ste planirali – ali znači da trebate razmisliti o razdvajanju opusa na manje dijelove (usitnjavanje): šest dijelova od 500 riječi, na primjer, svaki sa posebnim fokusom. Uvijek možete dodati link za verziju za štampanje svih dijelova zajedno.

 

Međutim, nemojte razdvajati dijelove nasumice ili samo zato da budu razdvojeni: svaka web stranica je potencijalni ulaz na web sajt za korisnike i zato im treba omogućiti da se orijentišu u trenutku.

 

Značajniji od dužine samog članka su paragrafi unutar članka, koji trebaju biti sažeti. Držite se jedne ideje (misaone celine) po jednom paragrafu. Kada ste iznijeli suštinu, pređite u novi paragraf.

 

Ovo na prvi pogled može izgledati kao previše pojednostavljeno pisanje, ali brzo ćete se navići. Tako su pisani online članci na BBC-jevom sajtu – pogledajte kako efektno.

 

Kratki video i audio zapisi

 

Kratkoća je jednako važna u produkciji multimedijalnih materijala. Za medij koji nam je donio YouTube sve preko tri minute je predugo.

 

Jedan jednostavan tehnički razlog je protok – čak i danas kada većina korisnika ima širokopojasni pristup interntetu, značajan dio njih je još uvijek na dial-up konekciji.

 

Čak i oni sa širokopojasnim pristupom neće htjeti čekati da se video ili audio materijal učita, ili da im konekcija zbog toga uspori.

 

Ponavljam, to ne znači da trebate srezati cijelu svoju priču na tri minute;  to znači da multimediji trebate prići iz ugla usitnjavanja – razdvojite priču na manje dijelove.

 

Kao što je Andy Dickinson objasnio, ovo je nelinearni pristup. Jer, za razliku od televizije ili radija, korisnik može pristupiti priči na mjestu koje izabere: to može biti razgovor sa svjedokom, ili pak dio gdje svjedok opisuje šta je vidio. To može biti neobrađeni snimak posljedica događaja. Ili kontekstualne informacije.

 

Ukratko, niste pod pritiskom da sažmete sve u tri minute (iako možete uraditi i to); umjesto toga možete korisnicima dati niz puteva kojima mogu krenuti.

 

Kratkoća posebno dobro funkcioniše online jer dopušta efektivniju dristribuciju: drugi mogu postavljati linkove na element vašeg sadržaja koji komentarišu, ili ga čak umetnuti na svoje sajtove.

 

Šta više, kratkoća daje sirovi materijal za dalju novinarsku razradu: neki korisnik možda odluči da drugačije obradi materijal da bi dobio drugačiji narativ; ili ga može integrisati sa mapama ili bazama podataka; ili ga može uključiti u dalje istraživanje neke teme – a sve to doprinosi vašoj reputaciji i daje vam materijal na kojem možete dalje raditi.

 

---------------------------------------------------------------------------------------------------

Tekst je preuzet, preveden i objavljen na MC Online uz odobrenje autora bloga Onlinejournalismblog.com, gdje je objavljen 14.02.2008. pod naslovom 'BASIC principles of online journalism: B is for Brevity'.

 

Svako dalje korištenje i distribucija ovog teksta podliježe uvjetima korištenja sadržaja bloga Onlinejournalismblog.com.

 

Oprema teksta: redakcija MC Online.