Radosti štampe

Radosti štampe

Dave Eggers zaista voli novine. I on zaista – zaista, zaista – voli medij koji one koriste da ispričaju svoje priče. "Volim štampu”, ponovio je nekoliko puta, gotovo insistirajući, za vrijeme razgovora na ASNE (The American Society of News Editors) konferenciji. "Jednostavno volim formu”.

Ali, ono što je postalo jasno za vrijeme razgovora (koji je moderirala Brooke Gladstone) je da nije štampa sama po sebi – tinta, papir, osjetan kvalitet teksta – ono čemu se autor divi. To je osjećaj razumljivosti i smijera – kako fizički, tako i psihološki, kako on objašnjava – koji štampa predstavlja. "Volim...smirenost, autoritet, ljekovitost dnevne štampe, koja me, kao što znam, neće odvući u nešto poptuno trivijalno i bez smisla”, rekao je Eggers.

"Štampa” je postala opterećen i pomalo politički termin; iako većina nas još uvijek voli dobar štampani časopis – čak i dobre novine, poput Eggersove Panorame ('odavanje poštovanja formi') ili nedjeljnog Times-a – često asociramo divljenje prema štampi sa nostalgijom i/ili  ludizmom. Stoga, zašto bi se neka publikacija, posvećena izazovima budućnosti novinskog izvještavanja, uopšte bavila stavovima nekog strastvenog književnika, zaljubljenika u štampu poput Eggersa?

 

Ideje koje je Eggers naglasio u svojoj odbrani štampe...ustvari su već primjenjive na internetu. One omogućavaju uvid u ono što većina konzumenata zaista i želi od vijesti, bez obzira na platformu, i to do te mjere da se jasan uopšten kvalitet štampe može razlikovati od određene kvalitete štampe; one nude izazov (i što je još pozitivnije, viziju) novinskim organizacijama, ali i web dizajnerima. Dodajte vrijednosti štampane riječi, koje Eggers hvali, "dobrom sadržaju” i "kreativnom digitalnom pričanju priče”, i to stvara moćnu kombinaciju na internet stranici.

Imajući to na umu, izdvojit ću četiri ideje koje Eggers povezuje sa štampom:

Sveobuhvtnost i zatvorenost
"Preuzbudljivo je i mnogo stvari odvlači pažnju na internetu”, kaže Eggers. Dok nam štampana riječ, naročito kada je riječ o dužem članku, omogućava da se učahurimo i ušuškamo, internet novinarstvo daje neku vrstu nekvalitetnog, trajnog poremećaja koncentracije. Na internetu uvijek "postoje dugmići koji žele da ih pritisnete, a vode do mačjeg pornića”, rekao je on, a publika se nasmijala. "Pokušate pročitati nešto, a to blješti, i govori vam da idete negdje drugo.”

Opširnost i promišljenost
"Ljudi još uvijek žele čitati duge, književne članke – stručne radove i sl.”, Eggers je istaknuo, naglašavajući istraživanje Panorame/javne štampe o radovima i finansiranju Oakland Bay mosta u San Francisku (koje je doseglo 20.000 riječi). Oni takođe žele novinarstvo za koje ima malo vremena da se dorađuje. "Zašto štampani medij ne može biti upravo to utočište, a internet da se ostavi za stvari vezane za brzo razmišljanje i brzo reagovanje?”

 

Profesionalizam i stručno uređivanje
"Želio bih da štampane medije uređuju profesionalci koji su u struci već decenijama”, rekao je Eggers. "Duboko poštujem stručnost”. Eggersu se sviđa ideja brandiranja, odnosno vrednovanja, novinskih kuća koje oblikuju njegov pogled na svijet. "Vjerujem da su dnevne vijesti profesionalno urađene”, rekao je. Kasnije je dodao: "Ima prostora i za manje iskusne novinare, ali ja uglavnom želim čuti ljude koji znaju kako doći do činjenica, koji znaju šta je suština, koji u potpunosti znaju gradsku upravu i birokratiju i koji mi kažu ono što moram znati. To je ono na šta ciljam kada su u pitanju novine.”

Sadržajnost i raznolikost
"Ne želim čitati na internetu”, rekao je Eggers. "Ne želim se probuditi i buljiti u ekran. Imam osjećaj kao da društvo već želi sve smjestiti na taj prokleti ekran, i uskoro ćemo jesti na ekranu ili voditi ljubav preko ekrana. To je nešto kao: "Zašto sve mora biti na ekranu?”
Dakle: "Mislim da nije vrijeme da učinimo štampanu formu puno snažnijom, iznenađujućom, ljepšom i ekspanzivnijom”, zaključuje Eggers.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------Prevela: Lela Kadrić
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------Tekst je preuzet, preveden i objavljen na MC Online uz odobrenje bloga Nieman Journalism Lab, gdje je objavljen 21.4.2010. pod naslovom "Calmness, curation, cat porn: Dave Eggers’ joys of print".

Svako dalje korištenje i distribucija ovog teksta podliježe uvjetima korištenja sadržaja Nieman Journalism Lab-a koji su u cjelosti dostupni na sajtu www.niemanlab.org.

 

Oprema teksta: redakcija MC Online.