Dvanaest savjeta za pisanje uspješnih TV najava

Dvanaest savjeta za pisanje uspješnih TV najava

Dvanaest savjeta za pisanje uspješnih TV najava

Obećajte u najavi nešto vrijedno; samo bez subjektivnih pridjeva; najavljujte uz najbolju sliku koju imate; pazite po čemu vas pamte; najave ne ostavljajte za kraj; najave nisu priče; zaboravite kondicional; najavljujte uglove, ne informacije; poštujte svoje gledaoce.

Izvor: Poynter.org

1. Dajte obećanje. Da bi gledalac ostao pred ekranom, treba mu jak razlog za to. Zašto bi inače? Obećajte mu da će mu se gledanje isplatiti, a zatim ispunite obećanje. U stvari, pružite i više od toga. 

Ne najavljujte sportski događaj riječima “Joe će postići visoke rezultate”. Ne najavljujte vrijeme obećanjem vremenske prognoze. Mi to i očekujemo. To i nije neko obećanje.

2. Izbjegavajte subjektivne pridjeve. Fantastičan, ogroman, nevjerovatan, spektakularan, zapanjujući - i ostale napuhane odrednice signaliziraju da  pretjerujete u onome što možete dati. Držite se objektivnih pridjeva (koji se mogu dokazati).

3. Pribavite drugo mišljenje. Proces saradnje je uvijek djelotvoran. Pobrinite se da montažeri slike budu potpuno posvećeni produkciji najave i dajte im ovlaštenje da ispituju najavu i sugerišu promjene kod onih koje nisu dobre.

4. Pokažite i ispričajte. Uvežite riječ, sliku i zvuk. Prije nego što počnete pisati, pogledajte snimak koji najavljujete. Uspješne najave moraju imati uspješan zvuk i video; pobrinite se da ekipe za najavu daju najbolje snimke koje imaju. Ne zanemarujte moć prirodnog zvuka u najavama. Razmislite o tome da u najavu ubacite pauzu sa prirodnim zvukom, čime ćete razbiti uobičajene šablone koji otupljuju pažnju gledalaca.

Na koji način će se vaše produkcijske odluke odraziti na gledaočevo razumijevanje priče? Kakve su smjernice vaše stanice u vezi sa korištenjem usporenih snimaka, zaustavljenih slika, portreta iz policijskih dosijea, muzike, izmijenjenog zvuka ili slike, ili arhivskih snimaka?

5. Vi ste ono što najavljujete. Ako najavljujete neko senzacionalno đubre, gledaoci će vas i pamtiti kao takvog. Najavljujte glasom po kojem želite da vas se pamti. Naročito je opasno stalno najavljivati besmislene priče tipa 'vjeverice koje se skijaju na vodi’. One ostanu urezane u pamćenje vaših gledalaca, i definišu sve što radite.

Da li ova promocija iznosi lažna pitanja u cilju djelovanja na osjećanja gledalaca? Ne sugerišite nikakvu insinuaciju da je nešto štetno, ako nije. Na primjer, da li biste se mogli razboljeti od ovog spiska savjeta? Mogu li čarape/grudnjaci/mjerenje rejtinga izazvati rak?

6. Najave nisu priče. Nemojte mi reći previše, ne odvraćajte moju pažnju od potrebe da ostanem uz ekran. Najave nisu mini-priče. 

7. Najave su prioritet. One ne bi trebale biti posljednja stvar koju ćete napisati kada ste u krizi s vremenom. Najava pokazuje gledaocu na koji način se vaše vijesti razlikuju od vijesti svih ostalih stanica. Uspješni producenti traže od reportera - poučavaju reportere - da pomognu napisati dobru najavu. Standup najave ne treba snimati nakon što se završi priča. Zapamtite: ne čekajte do kraja dana da snimite svoju standup najavu. Uradite ih na vizuelno najzanimljivijim mjestima na kojima se nađete tokom svog radnog dana. 

8. Pronađite fokus. Može li reporter ispričati vašu priču u tri riječi? Može li vam reći: 

• Šta ga je najviše iznenadilo?

• Koji su njegovi najbolji zvuk i slika?

• Šta je “vezivno tkivo” između ove priče i gledaoca? Na koji način se ova priča može ticati navećeg mogućeg broja gledalaca?

Dva najveća problema sa kojima se susreću pisci najava su: (1) nerazumijevanje priče i (2) još uvijek nedovoljno fokusirana priča.  

9. Uspješne najave izbjegavaju rečenice tipa “ako vi” “Ako volite žele, sljedeća priča će vam se dopasti". Ili, “Ako imate djecu, onda...” A šta ako ne volim žele i nemam djece, znači u tom slučaju nemam razloga ni da to gledam. Uspješne najave izbjegavaju riječ “nastavlja se”. Činjenica da se nešto nastavlja nije ništa novo; radi se o nastavku nečega što već znamo. Uspješne najave izbjegavaju upotrijebiti i kondicionale, poput 'moglo bi’, 'vjerovatno’. Gledaoci lako prozru ove 'namazane’ termine.

10. Najavite priču koju će gledalac videti odmah po bloku najava. Uspješne najave, osim prolongiranog, često uključuju i trenutnu satisfakciju. Pazite da ne najavite previše. Izaberite nekoliko priča; nemojte ih zbiti previše u vrijeme odvojeno za najavu. Gledaoci se u tome izgube. Svaki put kad najavljujete priču, najava progresivno gubi na efektnosti.

11. Najavljujte uglove, a ne informacije. Ako je gledaocu potrebno da odmah sazna neku informaciju, odmah mu je i saopštite. Nemojte frustrirati gledaoce zadržavanjem informacija. Zadržavajte uglove, a ne informacije. Pada mi na pamet jedna parodija iz emisije 'Subotom uveče uživo’ o smrtonosnom virusu. 'Reporter’ u emisiji kaže: “Kasnije ćemo vam reći na koji način možete svesti broj smrtnih ishoda u svojoj porodici na minimum”. Ali, MOLIM VAS, recite mi to odmah!

Ne najavljujte priloge koje će i svi ostali prikazivati. Najavite ono što gledaoci ne očekuju od vas. Na primjer, nemojte reći: “U požaru je poginulo pet ljudi, u deset ćemo vam reći gdje se to dogodilo”. “Umjesto toga, najavite: “Večeras u deset ispričaćemo vam kako je pokvareni sistem za dvosmjernu radio vezu doveo do smrti pet mjesnih vatrogasaca”.

Ovo je naročito važno kada najavljujete priču iz emisije u emisiju. 

12. Poštujte svoje gledaoce. Najave ne smiju varati gledaoce. Ne najavljujte nešto što nećete prikazati. Ugled se stiče vremenom, a gubi preko noći.

Preveo i obradio: Branko Čečen, brankocecen@yahoo.com

Prevedeno sa Poynter.org uz dozvolu.

Originalni članak: http://www.poynter.org