Modeli i reforme javnih medijskih servisa u jugoistočnoj Evropi
Modeli i reforme javnih medijskih servisa u jugoistočnoj Evropi
Medijsko partnerstvo SEE Media Observatory, nakon četvorogodišnjeg djelovanja, prikupilo je podatke o modelima finansiranja i upravljanja javnim medijskim servisima u zemljama koje učestvuju u partnerstvu. Cilj ovog komparativnog pregleda je ustanoviti sličnosti i razlike, kao i ukazati na dobre prakse koje javnim servisima omogućavaju djelovanje u javnom interesu i odupiranje političkim pritiscima.
Istraživanje provedeno u zemljama regiona (Albaniji, Bosni i Hercegovini, Hrvatskoj, Mađarskoj, Kosovu, Makedoniji, Srbiji i Sloveniji) pokazalo je sveprisutno neshvatanje uloge javnih medijskih servisa, te finansijsku neefikasnost. U zemljama u kojima javni medijski servis ima izraženu ulogu, on predstavlja primjer i postavlja profesionalne standarde za druge medije, te je uspostavljanje funkcionalnih medijskih servisa u regionu od ključnog značaja za medijski integritet uopšte.
Situacija u kojoj se nalaze javni medijski servisi pokazuje znake svih mogućih problema medijskog sektora u regionu. Utjecaj političkih interesa na te institucije toliko je snažan da njihove operacije mogu služiti kao svojevrstan barometar medijskih sloboda u regionu. Iako je većina država uvela zakonske promjene čiji je cilj povećanje nezavisnosti javnih medijskih servisa, praktična primjena zakona pokazala se skoro nemogućom zbog političkih pritisaka.
Pogođeni smanjenjem ekonomskog utjecaja na novonastalom komercijalnom medijskom tržištu, ove medijske kuće su pokrenule proces prelaska sa državnih na javne servise, no nisu uspjeli povezati se sa publikom i brzo su ih preuzele političke elite. Umjesto da svoje organizacione i programske operacije zasnivaju na odgovornosti prema javnosti i zaposlenima, usvojene prakse rezultirale su upravo suprotnim: netransparentnim korištenjem javnih budžeta, nejasnim metodama nabavljanja eksternih programa, netransparentnim ugovorima o oglašavanju i neregularnim radnim statusom mnogih medijskih radnika. Iako su javni servisi transformisani na formalnom nivou, ispitivanje pokazuje da postoji niz inventivnih načina zaobilaženja utjecaja javnosti i omogućavanja ulaska političkih utjecaja u strukture menadžmenta.
Tako je u Bosni i Hercegovini međunarodna zajednica pokrenula niz inicijativa koje su, počevši od 2000. godine, za cilj imale da pokrenu novi javni RTV servis, no to se nikada nije dogodilo. Da bi situacija bila još gora, nedostatak finansijkih resursa i politička blokada 2016. godine su dovele do skorog zatvaranja BHRT-a.
Neodovoljno transparentno finansiranje
Javni medijski servisi u regionu smatraju se velikim medijskim organizacijama sa značajnim budžetima, posebno u odnosu na druge medijske kuće. Od zemalja uključenih u istraživanje, prema podacima Evropske unije javnih emitera (EBU), mađarski javni servis ima najveći budžet (290,220,000 eura), a prate ga Hrvatska (182,860,000 eura) i Slovenija (126,950,000 eura), dok najmanje budžete imaju javni servisi u Albaniji (16,470,000 eura) i Crnoj Gori (12,570,000 eura). Kada se ovi brojevi preračunaju u odnosu na broj stanovnika, podaci pokazuju da Bosna i Hercegovina i Albanija izdvajaju najmanje za javni servis po glavi stanovnika, dok Slovenija premašuje i evropski prosjek. Pored toga, Bosna i Hercegovina bilježi i najveći pad budžeta u periodu od 2010. do 2014. godine, čak 15.9 posto.
Budžeti javnih medijskih servisa dolaze od pretplate korisnika (u šest ispitanih zemalja), od oglašavanja, donacija i državnih potpora. Prihodi od pretplate predstavljaju najznačajniju stavku u budžetu u svim zemljama u kojima se ona prikuplja, od 45% ukupnog budžeta u Albaniji, do 85.5% u Hrvatskoj. Hrvatska i Slovenija se ujedno nalaze među 10 evropskih zemalja sa najvišom RTV pretplatom. Za javne servise u Mađarskoj, Kosovu i Crnoj Gori, za razliku od zemalja koje se oslanjaju na pretplatu, najznačajniji izvor finansiranja predstavlja državni budžet. U Makedoniji, opzicija je predložila ukidanje RTV pretplate i prebacivanje javnog medijskog servisa na budžet.