RTRS-ov predizborni mrak na kraju tunela

RTRS- ov predizborni mrak na kraju tunela

RTRS-ov predizborni mrak na kraju tunela

Kakav je Dnevnik 2 na RTRS- u prvog dana predizborne kampanje? Upravo predizborni. Najpredizborniji od svih.

Konačno je počela predizborna kampanja u Bosni i Hercegovini. Ona medijska, bar kada je u pitanju RTRS, kao jedan dio troglavog Javnog servisa, nikada nije ni prestajala. Zapravo, gledajući informativne (i ne samo informativne) emisije ove televizijske kuće svima je jasno kao dan da je RTRS tek informativni servis Milorada Dodika i SNSD-a. Ostatak vijesti, od ukrajinske krize, do sporta, kulture ili možda ekonomije, tek je dobro došao prateći sadržaj za popunjavanje satnice.
 
Šta se sazna iz malo teleteksta
 
Ali, hajmo konkretno. Mlađi i nikad dovoljno razvijen brat televizije, teletekst, na primjeru RTRS-a na dan početka predizborne kampanje zorno pokazuje kako i koliko je ova kuća nepristrasna, nezavisna i objektivna.
 
 
Treba li uopšte pojašnjavati korelaciju između stavki - Počinje predizborna kampanja i posthumnih odlikovanja za 205 boraca Vojske Republike Srpske? U kontekstu televizijske promocije Milorada Dodika svakako DA.
 
Eto, desilo se da je “slučajno” baš prvog dana predizborne kampanje predsjednik Milorad Dodik u svojstvu prvog čovjeka entiteta podijelio odlikovanja i novčane naknade porodicama nastradalih vojnika. Efekat je svakako vrlo jasno vidljiv. Prvi čovjek Republike Srpske odavno se poigrava sa nacionalnim bićem Srba u manjem BiH entitetu kao dobrom alatkom za buđenje najjeftinijeg populizma. Samo, ovaj put je otišao korak dalje pa je predizbornim PR-ingom udario u samo emotivno jezgro. Dakle, u ljude koji su izgubili svoje najbliže i kojima je entitet ostavio… paaa ništa. Miloradu Dodiku i pratećem mu medijskom glasilu čak i glas ove populacije na izborima nije toliko bitan koliko propagandni žeton i nacionalna patina koju sebi skrbe oni koji gospodare ovom grupom izopštene i ugrožene populacije. A, taj žeton odmah je sebi prigrabio Milorad Dodik, samozvani čuvar zapadnosrpskog naciona. I to je svima posve jasno i nema potrebe za daljom deskripcijom.
 
Duple pozicije - dupli termini
 
Ima jedna druga stvar, mnogo važnija od prostog korištenja medijskog prostora mjerenog sekundama i minutama. Naime, Milorad Dodik i prateći mu SNSD, ulazi u predizbornu kampanju sa duplim pozicijama. Konkretno Dodik je Predsjednik entiteta i partije, Željka Cvijanović je premijerka i kandidat za srpskog člana Predsjedništva BiH, a Igor Radojičić, potpredsjednik partije i budući pretendent na mjesto premijera Vlade Republike Srpske. Pa tako svako od pomenutih koristi duple tremine u centralnim vijestima i uopšte uzev u informativnom program, kako bi boldovali svoj politički marketing. Od trivijalnog otvaranja nekog sajma do ukaza kojom mjestašce Stanari postaje opština. Urednici RTRS-a, sve i da hoće (a neće) ispoštovati osnovne profesionalne norme o objektivnom i uravnoteženom predizbornom izvještavanju i sad već iznađalom pravilu “dvije strane”, uvijek mogu reći - Pa evo vidite, u izbornoj hronici imamo sve političke partije i ostale subjekte. Što će najvjerovatnije i biti istina. Ali sa malim apendixom- u informativnim emisijama će dominirati predsjednik, premijerka i doskorašnji prvi čekić Skupštine RS- a, a oponenata neće biti. Ovakav medijski inženjering je u proteklih desetak godina RTRS doveo do savršenstva i da se ne kosi sa osnovnim novinarskim i optšeetičkim principima, trebali bi im dodijeliti kakvu nagradu.
 
U nastavku ću samo na jednom primjeru što konsekventnije pokušati privesti logici i istini ovu svoju tvrdnju.
 
Pogledajmo sada drugi dio print/screen zida teleteksa RTRS-a. Imamo jednu komercijalnu srbijansku seriju i onda ide “SNSD”. Tek tako. Kao udarni blokbaster u udarnom terminu u petak naveče najavljen je “SNSD”. Dakako da je riječ o predizbornom produženom spotu koji sam po sebi i nije ništa novo i neviđeno. Milorad Dodik (sic), priča na nekoj, već snimljenoj tribini u nekoj hali o otcjepljenju Republike Srpske, koristeći ruralne poštapalice i hopcupice.
 
Problem u ovom efemernom desetominutnom hajlajtu je što ga RTRS zaista doživljava, najavljuje i prezentuje kao blokbaster. Istinabog kada je otpočeo ovaj predizborni oratorski spot, u krolu je pisalo kako je riječ o zakupljenom terminu, ali opet, prikazan je i najavljen van svakog konteksta uoči vjerovatno najgledanijeg sadržaja- polufinalne utakmice na košarkaškom prvenstvu između Francuske i Srbije. Budimo posve iskreni ovaj sadržaj nije prikazan van konteksta nego IZNAD konteksta.
 
Šta se ne zna iz Dnevnika?
 
Drugi, centralni Dnevnik RTRS-a u 19:30 na dan početka predizborne kapmanje počeo je nenadanim i opet, apsurdno očekivanim prilogom o poplavama.
 
Ono što je uslijedilo, a to je prilog o početku predizborne kampanje sa svim učesnicima, pravilima i ponašenjem aktera u kampanji, izjavama ljudi iz CIK-a, najavama predizbornih emisija, spotova, tv duela i promocija kandidata, kao i obaviještenja o sankcijama koje će zadesiti političke igrače  ukoliko prekorače ili nepoštuju “pravila igre”… paaa, sve je to stalo u 2 minuta. Preciznije od 5 do 7 minuta Dnevnika 2. Zato je od sedmog do desetog minuta išao gore pomenuti događaj uručivanja ordenja porodicama poginulih vojnika, uobličen u prošireni prilog sa izjavama, svjedocima, offovima i podužim narativom u kojem Predsjednik RS odlikuje posthumno preko 200 boraca Vojske RS.
 
Foto: Dnevnik RTRS-a, 12.9.2014.
 
U prilogu je, pretpostavljate, do kraja minimiziran rad Instituta za nestale Bosne i Hercegovine. Promptno slijedi prilog u kome Vlade Republike Srpske donira preko jednog milona KM nepovratnih novčanih sredstava za porodice poginulih boraca i ratnih vojnih invalida u opštini Doboj. To radi prvi čovjek Socijalističke partije RS/ministar rada i boračko invalidske zaštite/Dodikov koalicioni partner Petar Đokić. Gle slučajnosti, na dan početka zvanične političke predizborne tekme.
 
Da se situacija dodatno zahukta slijedi vijestica u kojoj član Predsjedništva BiH, Nebojša Radmanović, sleš visoki funkcioner SNSD-a, promišlja o paralelama Republike Srpske i škotskog referenduma. Zašto je ovo treća, četvrta vijest po važnosti u jednom javnom emiteru, to znaju samo oni koji prate i vrše fine radove u arhitekturi uredništva ove medijske kuće. Oni znaju i zašto moraju staviti sljedeću vijesticu, jednako “važnu” kao i Radmanovićevo zen umovanje, a to je da je Dodik (da opet on) odgovorio jednom stranom diplomati kako se RS neće držati krimskog scenarija prilikom otcijepljenja, ali će nekako već izboriti samostalnost.
 
Dodik ide dalje. Zapravo RTRS ide dalje. Predsjednik RS-a sa premijerkom Željkom Cvijanović obilazi novootvorenu Centralnu banku BiH u Banjaluci. Tu se negdje pominje i guverner Centralne banke koji bi po logici stvari trebao biti domaćin svečanosti i noseća figura ovog priloga, no to nije tako. Dodik i Cvijanovićeva uz marginalno pokrivanje guvernera Kozarića šetaju po velelepnim prostorijama novog zdanja. Čist socijalistički vizual u kome se vidi predominantna figura koja svojom voljom ukazuje čast i za našu dobrobit, otvara nam jedno ovakvo zdanje. Svako ko je vidio prilog, zna de je to, opet Milorad Dodik.
 
I opet upravo na dan, početka predizborne kampanje.
 
Federacija, gdje je to?
 
Naravno za većinu plebsa je tu bio kraj Dnevnika 2. Kao i za dobar dio uredništva ove emisije i RTRS- a kao informativne kuće. Tako su se nekako i ponašali. Jer u 3 (slovima: tri) minuta čuli smo “sve” o zbivanjima u drugom entitetu…o aferi Meso, Lijanovićima, puštanju na privremenu slobodu Kemala Čauševića. I to bi bilo to. A, da za kraj, sutra (u subotu), Patrijarh srpski dolazi u Pakrac u Hrvatskoj, na ustoličenje novog episkopa. Pogađate, događaju će prisustvovati Milorad Dodik.
 
Ostatak dnevnika je, pretpostavljate, svijet, kultura, ekonomija, vrijeme, sport? E, nije to tek tako. U Andrićgradu se dešava ekonomski forum pod pokroviteljstvom, između ostalog i Predsjednika RS-a, Milorada Dodika, a negdje kod Srpca su “Dani polja kukuruza”, koje je karpenterovski posjetio baš Milorad Dodik i obećao pomoć poljoprivrednicima. I to bi bilo otprilike to.
 
Zdrav razum će se zapitati kakav je ovo Dnevnik u kontekstu prvog dana zvanične predizborne kampanje. Upravo predizborni. Najpredizborniji od svih. Sami prebrojte na koliko je mjesta bio glavni pretendent za Predsjednika Republike Srpske u centralnoj informativnoj emisiji Javnog servisa. A, gdje su ostali? Postoje li neke druge partije, opozicija, političke strane u Federaciji, neki drugi ljudi, oponenti, kritičari…
 
Naravno, lakonski će Vam odgovoriti, da je to rezervisano za neke tamo predizborne emisije u nekim tamo predizbornim terminima.
 
I da, za kraj, treba biti posve objektivan. Milorad Dodik nije niti jednom spomenut u vremenskoj prognozi i sportskoj rubrici.
 
A, ovo je, nemojte smetnuti sa uma bilo tek prvih par sati zvanične predizborne kampanje na RTRS-u.