“Lojalni” i “leteći” posetioci sajtova – ko je važniji?
“Lojalni” i “leteći” posetioci sajtova – ko je važniji?
“Online urednici ne smeju da previše pojednostave ponudu svog sajta u nameri da povećaju saobraćaj, već treba da proizvode “relevantno novinarstvo” da bi zadobili “posvećenije i aktivnije čitaoce”, stručnjak za nove medije David Brewer navodi u svom članku na sajtu MediaHelpingMedia jednu od preporuka izveštaja američkog Univerziteta Columbia pod nazivom “The Business of Digital Journalism”.
U izveštaju se pominju sledeće kategorije posetilaca sajtova:
- “fanovi”, najlojalniji posetioci, koji dolaze na sajt najmanje dva puta sedmično
- “stalni posetioci” – jedna ili dve posete sedmično
- “povremeni” posete sajt dva ili tri puta mesečno
- “leteći” su oni posetioci koji na sajt dođu samo jednom mesečno.
Prema izveštaju, bitno je ciljati “fanove” umesto “letećih” posetilaca. Navodi se primer sajta jednog američkog lista koji ima mali broj “fanova”, ali klikaju na više stranica unutar sajta, pa su tako “odgovorni” za više od 55% saobraćaja na navedenom sajtu. S druge strane, “leteći” posetioci uglavnom dolaze na sajt preko pretraživača ili blogova i kliknu na svega do 3 strane mesečno. Tako je svaki “fan” napravio oko 50 puta više saobraćaja nego “leteći” posetilac.
Svakako, ukupna publika koja dolazi na sajt je i dalje od ključne vaznosti, navodi se u izveštaju Univerziteta Columbia, jer sajt sa velikim brojem poseta dobija više pažnje oglašivača.
Međutim, problem leži u devalviranju samog novinarstva – jer borba za veliku posećenost navodi medije da povećavaju broj posetilaca koji dolaze preko pretraživača (dakle, “letećih” posetilaca) taktikama atraktivnog sadržaja niskog kvaliteta “kao što su galerije slika poznatih ličnosti”.
“Umanjujući vrednost svog brenda i pretvarajući svoj sadržaj u robu, ne uspevaju u ključnom cilju privlačenja aktivnih, lojalnih korisnika”, kaže se u izveštaju.
Tako je na medijima zadatak da svi posetioci (i oni koji na sajt dolaze direktno, kao i oni koji dolaze preko pretraživača i drugih sajtova) imaju iskustvo koje će ih pretvoriti u “fanove” i “stalne posetioce”, zaključuje Brewer.
Treba smanjiti onaj broj poseta koje podrazumevaju da je korisnik došao na polaznu stranu sajta i odmah otišao sa nje jer nije video ništa što ga se tiče, a raditi na zadržavanju posetilaca tako da se sajtu vraćaju barem jednom ili više puta na dan uspešnim ciljanjem potreba i želja svoje publike, kao i načina na koji žele da sadržaj bude objavljen i vreme kada ga treba objaviti, objašnjava Brewer.
Dodatno, novinari i urednici sada imaju zadatak da publici ponude i smisleno učešće u kreiranju sadržaja koje im omogućuje da razmenjuju i obogaćuju sadržaj, što kao rezultat ima bogatiji i relevantniji “proizvod” koji više odgovara njihovim potrebama.
Dakle, relevantno novinarstvo, uključujući i oslanjanje na društvene medije za povećanje poseta, a ne samo na pretraživače, je put prema vernijoj publici koja donosi više poseta od one “leteće”, a “nju i oglašivači više vole”, Brewer zaključuje navodeći izveštaj Univerziteta Columbia.
Izveštaj Univerziteta Columbia možete preuzeti u PDF-u, a ceo članak Davida Brewera pod nazivom Is your website traffic speeding by or stopping by? pročitajte na sajtu MediaHelpingMedia.org.