Slag i naslov u agencijskoj vesti

Slag i naslov u agencijskoj vesti

Slag (eng. slug) je posebna vrsta  nadnaslova koji se koristi  u agencijskim vestima.  sadrži tri ključne reči koje upućuju korisnike na geografsku odrednicu, rubriku i događaj.  Naslov mora da bude u saglasnosti sa slagom.

Naslov prodaje novine, često je geslo mnogih urednika koji time pravdaju činjenicu što naslov - nema veze sa tekstom. To je praksa u pojedinim tabloidima ili novinama u čijim se uređivačkim timovima ne razmišlja mnogo o poverenju čitalaca.

Tokom Olimpijade u Atini, na primer, u jednom tabloidu je na naslovnoj strani, ogromnim slovima najavljena informacija u sportskoj rubrici: Bodiroga zabranio Rakočeviću da igra. Iz teksta, međutim, proizilazi da ništa iz naslova nije bilo tačno, jer Bodiroga nije ZABRANIO nego SUGERISAO, i nije tražio da Rakočević ne igra, već da se menja koncepcija igre, odnosno da Rakočević dobije manju minutažu.

Efektan i tačan

U drugim medijima, koji vode računa o svojoj publici i svom kredibilitetu, naslovima se poklanja posebna pažnja i u bogatijim kućama postoje talentovani urednici čiji je posao samo da iz tekstova izvuku efektan naslov koji će u dve-tri reči pogoditi njihovu suštinu.

"Vojnici nazad, birači napred", primer je takvog, efektnog naslova teksta u jednom dnevniku koji se bavi predizbornom Amerikom.

„Radni“ naslov

U agencijama, koje vestima i informacijama snabdevaju ostale medije, naslov je obično "radan", s ciljem da ukaže korisnicima o kom događaju ili kojoj temi se radi. Mediji taj naslov najčešće prilagođavaju svojim profilima ili uređivačkoj politici.

Primer agencijskog naslova:

Formirana koalicija Srpski demokratski savez.

Slag su tri ključne reči

Međutim, za agencijske korisnike bi takav naslov bio nepotpun i neprecizan da nema slaga (eng. slug) koji se stavlja iznad naslova i koji sadrži tri ključne reči. Te tri reči, u servisu agencije Beta, upućuju korisnike na geografsku odrednicu (ZEM-zemlja, REG-region, SVT-svet) , rubriku (SPT -sport, KUL - kultura itd.), događaj (TENIS, SAMIT itd.).

Tako je prethodni naslov, zajedno sa slagom, bio mnogo jasnijii precizniji:

ZEM-NOVI PAZAR-IZBORI

Formirana koalicija Srpski demokratski savez

Ako je, na primer, vest da su zemlje zapadnog Balkana osnovale ekonomsku uniju, slag te vesti po pravilima agencije Beta bio bi:

REG-BALKAN-UNIJA,

a naslov:

Zapadni Balkan u ekonomskoj uniji.

Takva vest bi, zbog svoje važnosti,  kao dodatak slagu zahtevala i oznaku"HITNO".

Oznaka "hitno"  se stavlja na vesti sa iznenadnih i neočekivanih događaja (zemljotres, ubistvo, atentat), dogovora ili odsustva dogovora od šireg značaja (Odbijen Vens-Ovenov plan), važne sportske vesti (Vaterpolisti SCG olimpijski pobednici) itd.

Agencije obično u prvoj vesti sa oznakom "hitno" daju samo jednu ili dve rečenice, a pojedine strane agencije čak samo par reči kao naznaku šta se dogodilo.

Na primer: ATENTAT. PREDSEDNIK.

Jedna od hitnih vesti u danu terorističkog napada na SAD 11.septembra 2001. u Beti je glasila:

SVT-NJUJORK-HITNO

Srušio se jedan toranj Svetskog trgovinskog centra

NJUJORK, 11. septembar 2001. (Beta) - Jedan od tornjeva Svetskog trgovinskog centra u Njujorku srušio se nešto pre 16 časova, izveštava Bi-Bi-Si (BBC). Celo područje oko zgrade obavijeno je gustim dimom.

(To je bio kraj vesti, a potom je sledila šira verzija sa neophodnim detaljima.)

Slag se razlikuje po agencijama

Slag u agencijama, naravno, nije koncipiran na isti način, pa u britanskoj agenciji Rojters ključne reči obično upućuju na zemlju i događaj. Tako su slag i naslov za jedan od napada u Iraku glasili :

IRAQ-NAJAF-BOMBARDMENT (URGENT)

U.S. launches fierce air attack on rebels in Najaf

Vest o istom događaju američka agencija AP opremila je sa:

BC-ME-GEN--Iraq-Kufa Attack

URGENT

Mortar barrage hits Kufa mosque in Iraq, casualties reported

(AP u slagu ima oznaku BC (both circles- servis koji se emituje i van Amerike) i širu geografsku odrednicu (u ovom slučaju ME-middle east).

Francuska agencija AFP je istu vest takođe emitovala pod oznakom "hitno" uz slag i naslov:

Irak-Najaf-Koufa-tirs

URGENT

Dizaines de bless_s par des tirs contre une manifestation _ Koufa

Specijalizovane oznake

Agencije pored servisa vesti, koji je njihov glavni proizvod, imaju i druge, specijalizovane servise. Jedan od takvih Betinih servisa je servis zanimljivosti sa oznakom ZAN, zatim za kulturu KUL, servis članaka itd. Kada agencija emituje intervju, obično u slagu to i naznači.

Harmonija naslova i slaga

Naslov mora da bude u saglasnosti sa slagom i ne treba da bude predugačak i komplikovan. Agencijski naslov medijima najčešće služi samo kao pokazatelj događaja i oni ga po pravilu menjaju  i prilagođavaju svojim emisijama ili novinama. U tom poslu ne bi trebalo menjati suštinu naslova i prilagođavati ga geslu s početka ovog teksta.

Prilog Medija centra Beograd