Mediji trebaju biti financirani iz više izvora
Mediji trebaju biti financirani iz više izvora
26/07/2016
Medijske politike trebaju pronaći nove izvore sredstava za finansiranje i podršku novinarstvu u interesu javnosti, preporuke su eksperata.
Foto: Pixabay
Evolucija javnih medija i ulaganje javnih sredstava u neovisne medije na neprofitnim osnovama, načini su da se stvori složen sistem javnih, komercijalnih i medija trećeg sektora koji bi bili odgovorni različitim javnostima i financirani iz više izvora. Osnivanje javnog fonda za novinarstvo i medijski rad, fiksna naknada za financiranje javne radiotelevizije na osnovu individualnih prihoda, porezni propisi koji omogućuju manje individualne donacije neprofitnim medijima, neke su od preporuka za uspostavljanje stabilnijeg sistema financijske podrške medijima iz publikacije "Tko će platiti novinarstvo", objavljene u SEE Media Observatory projektu.
Primjeri podrške neprofitnim medijima u Francuskoj, Holandiji ili Hrvatskoj ukazuju da se u relativno kratkom periodu mogu razviti novi sektori medijskog sistema, sposobni da služe komunikacijskim potrebama građana. Kako bi se takva podrška povećala, a javno financiranje novih medija postalo otporno na politiku štednje, potrebno je pronaći nove izvore financiranja i demokratizirati način raspodjele sredstava, navodi se u publikaciji.
Tako se, na primjer, holandske lokalne javne radiostanice financiraju iz posebne male naknade, a francuski radiji zajednice dobivaju sredstva iz posebnog poreza na oglašivačke prihode komercijalnih medija. Finski model naplate javnih dohodaka u postotku individualnih prihoda rasteretio je ekonomski slabije građane i snizio troškove naplate.
Među preporukama za uspješnije alternativno financiranje medija u jugoistočnoj Evropi pominje se i sistem građanskih medijskih donacija za novinarstvo i medijski rad, na način da svi građani iznad određene dobne granice dodjeljuju svoj udio za medijski fond onim medijima koje sami izaberu.
Ostatak sredstava bilo bi potrebno raspodijeliti za deficitarne sadržaje, nove i male medije, medijsko obrazovanje, medije u inozemstvu i medije na stranim jezicima, navodi se u publikaciji.